Braincandies: Try before …. you’re awesome

Wedowe Eindhoven - Braincandies 5Wie niets probeert, leert niets nieuws. En dus stond ik donderdagavond onverwachts een minuut voor een publiek stond. Vrijwillig, net als vier anderen. Met een verhaal over een afbeelding die niemand tot dat moment had gezien. Ook ikzelf niet. Terwijl ik voor een 30 man in een zaaltje van het Natlab in Eindhoven stond, verscheen achter mij een mooie foto van… de Teletubbies. Veel succes!

Het was een van de onderdelen van de vijfde editie van #BRAINCANDIES. Een initiatief van wedoWE om de wereld simpelweg een beetje mooier te maken. Rode draad in #BRAINCANDIES zijn vijf (voorbereide) presentaties met daartussen enkele oefeningen om het publiek elkaar te laten leren kennen – op een andere manier dan visitekaartjes – de zaal los te krijgen, of om de aanwezigen wat mee te geven.

Het publiek is min of meer geengineered, met een groot deel eerdere gasten en een aantal open plekken. Met een 30 man in een kleine zaal daarmee een mooie mix van geborgenheid en verfrissing. Doordat een aantal mensen elkaar al kent is er geen ongemakkelijke stilte, en de nieuwkomers weten elkaar ook snel te vinden. De achtergrond van de deelnemers ook divers: van communicatie (hoi) naar dans, van hospitality naar startup. Dat waren de achtergronden van enkele mensen die ik heb gesproken.

Braincandies - Quarterlife crisis

Presentaties: vanuit het hart versus salespitch

De setting van #BRAINCANDIES geeft de ruimte om een presentatie uit te proberen. De mensen on stage vertelden vanuit hun passie, omdat ze iets graag wilde delen. Dat niet elke presentatie helemaal gelikt was, is dan ook niet erg. Ze waren voorbereid. De inhoud was goed. Het was persoonlijk. En dat merk je. 

Op deze avond trouwens helemaal: #BRAINCANDIES biedt ook de ruimte voor een zesde spreker die zich ter plekke aanmeldt. En in dit geval was dat dus iemand met een verkooppraatje. Na vijf verhalen uit het hart viel die presentatie behoorlijk uit de toon. Zeker omdat er een spreker tussen zat die juist aanhaalde dat je niet moet verkopen, het niet over jezelf moet hebben, maar juist interesse in de interesses van de ander moet tonen. Dat was dan ook het podium van #BRAINCANDIES wilde bieden. Een plek voor iemand die daar niet altijd staat. Over een onderwerp wat niet altijd de ruimte krijgt. En daarmee ruimte voor serendipiteit.

Braincandies - Jonathan Knegtel (Jetwise)

Jonathan Knegtel (Jetwise)

De opwarmers tussen de presentaties door richtten zich dan ook op het toeval. Bij de start van de avond werd gevraagd om een onderwerp op een post-it te schrijven. Een onderwerp waar je best iets over zou kunnen vertellen, maar nog nooit hebt gedaan. Of de vraag om je buur te vertellen wat je favoriete voedsel was. Wat overigens toch een uitdaging bleek met de voertaal was Engels: Wat is de juiste vertaling van boerenkool?

De onderwerpen van deze keer gaven de diversiteit ook goed aan:

  • Quarterlife crisis: de vervroegde midlife crisis die toch echt blijkt te bestaan.
  • Voel je eten: Wat missen we nu we met vork eten? Structuur van voedsel voelen draagt bij aan smaak.
  • You are awesome: Waarom jij geweldig bent, en dat vooral ook moet beseffen.
  • Knuffels maken als tool om te groeien, in teams of persoonlijk.
  • Remittances: Waarom het belangrijk is dat er niet alleen geld door expats verzonden wordt naar land van origine.

Kort samengevat dan. De opgenomen presentaties komen online en op Facebook. wedoWE, de organisatie achter #BRAINCANDIES, is in Eindhoven te vinden bij een van de werkplekken in het Stadhuis. Hou de Facebook pagina in de gaten voor de volgende editie, waarschijnlijk in september. Ikzelf denk nog even na of ik ook een presentatie wil geven. Of over de magie van analoge fotografie, of over misverstanden over introverten & daarmee ook extraverten. Geïnspireerd op de TED-talk van Susan Cain… maar nu verklap ik teveel.

Geef een reactie