Brand Psychologist Katerina Rogova over Personal Branding

Afgelopen woensdagavond was gevuld met presentaties: Uiteraard Social Media Club Eindhoven, maar kort daarvoor sprak brand psychologist Katerina Rogova over personal branding bij Blue Giraffe

Personal branding is hot. Op veel plekken worden presentaties en tips over dit onderwerp gegeven. Overigens ook eerder bij SMC040 als ik het me goed herinner. Vanwege de andere achtergrond van Katerina bleek deze presentatie een mooie aanvulling. Ze begon namelijk al met een persoonlijk voorbeeld: als Russin liep ze al snel tegen een boel vooroordelen aan die wij Nederlanders hebben. En andersom.

Brand Psychologist Katerina Rogova presenteert bij Blue Giraffe
Brand Psychologist Katerina Rogova presenteert bij Blue Giraffe.

Iedereen kent een kant van het verhaal – of van een merk – en heeft die connecties opgebouwd uit persoonlijke ervaringen. Die zijn niet noodzakelijk gebaseerd op feiten of informatie uit eerste of zelfs uit tweede hand: ze zijn niet noodzakelijk waar. Toch is de reputatie die je als merk (persoonlijk of als bedrijf) hebt je belangrijkste bezit. Dat bepaalt of mensen in eerste instantie al met je zaken willen doen.

Katerina vertelde over hoe ze met Cool Brands op zoek ging naar de verhalen achter bijzondere merken en personen. Een beetje vergelijkbaar met Brand Expedition. Maar waarom wilde zoveel mensen meewerken? Natuurlijk omdat iedereen graag zijn verhaal verteld, zeker als men daarmee buiten het eigen netwerk kan communiceren. Dat is een deel…

Personal Branding: Google naar je eigen naam

Maar hoe weet men of ze juist met jou willen spreken? Kunnen ze je vertrouwen? Wat doe je zelf in zo’n geval: je zoekt de naam op in Google. Hoe je zichtbaar bent op Google, dat is je imago. Je personal brand. Wat men daar vindt en leest, dat is de eerste indruk die ze krijgen van jou. En dat is dus anders dan je daadwerkelijke website of visitekaartje. Bekijk jouw online reputatie eens, of nog beter, laat het een ander doen. Schrijf duidelijk op wat jij wil uitstralen of denkt uit te stralen, en laat een ander dat vergelijken met wat hij online vindt.

Bekijk de eerste pagina van Google, de afbeeldingen en ook het tabblad met de video. Is dat een goede representatie van jouw personal branding en sterker nog, zijn alle bronnen in jouw bezit of van je social media profielen? Daar ligt dan ook de grootste kans. Communiceer online eenduidig en consequent. Katerina’s voorbeelden:

  • Kies een unieke naam & functie.
    Katerina gebruikt altijd haar naam in combinatie met brand psychologist.
  • Zorg dat je op genoeg platformen aanwezig bent.
    Natuurlijk LinkedIn, liefst een eigen blog, en denk ook aan Instagram welke steeds beter wordt geïndexeerd.
  • Blijf variëren in boodschap:
    maar wel vanuit dezelfde kernwaarden.

Zoals hierboven geïllustreerd met de opkomst van Instagram: Google blijft veranderen. Hou je online naam dus in de gaten en let op nieuwe vermeldingen. Leg de gevonden resultaten eens naast wat je zelf wilt communiceren, en besteed aandacht aan datgene wat achterblijft. Dat kan in een blog, een video of in afbeeldingen. Als slot een citaat:

I don’t tell what I do,
I tell why I do the thing I do.

Waar sta jij voor?

Hoewel ze in deze uitspraak niet veel verder inging, raakte ze daarmee de kern van de uitdaging: heb jij als merk goed in beeld waar je voor staat? Waarom doe je wat je doet? Eenmaal die vraag stellen is niet genoeg. Gebruik de techniek van ladderen: Waarom dan? Waarom? Waarom? Pas bij de derde keer doorvragen kom je waarschijnlijk in de buurt van je eigen kernwaarden. Gelukkig deelde ze wel een bijzonder kaartje uit om toch die opdracht mee te geven aan het publiek: een drieluikje met daarin ruimte voor, vrij vertaald:

  • Waar sta je voor, lees: missie
  • Je naam en contactgegevens
  • Wat je doet
  • Waar je in gelooft, lees: visie

Personal branding op een kaartje (2)

Personal branding op een kaartje (1)

Dit kaartje (zowel haar kaartje als daaronder een blanco) is wellicht wat groot als visitekaartje, maar waarom niet? Het geeft wel duidelijk weer wat je wil dat mensen van je onthouden. En misschien wel de beste tip van Katerina: ga voor kwaliteit, niet kwantiteit. Spreek liever een paar mensen inhoudelijk, in plaats van velen slechts vluchtig. Met hoeveel visitekaartjes ga jij naar een netwerkbijeenkomst?

Dank aan Eindhoven Startups & Blue Giraffe voor de uitnodiging & gastvrijheid!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.