De zeepkist: het pitch-concept van Social Mediaclub Eindhoven

Vanuit Social Media Club Eindhoven organiseren we elke maand een editie SMC040. Het vaste programma: Twee sprekers, een paar korte pitches en de borrel. Meestal is het één thema voor een avond waar beide sprekers op aansluiten. Dat zijn soms ervaren sprekers, soms ook sprekers vanuit de vaste bezoekers. De borrel heet expres geen netwerkborrel, omdat het ook gewoon leuk mag zijn. Daarin zit de kracht ook: ongedwongen, open en leuk. De pitch, of beter gezegd, zeepkist, heeft daarom ook een bepaalde vorm gekregen.

We merkten dat naast de presentaties van een half uur tot drie kwartier mensen ook graag even een korte mededeling wilde doen, al dan niet commercieel. Daarvoor maakten we dan ook tijd vrij tussen de sprekers in. Ondertussen is dat geëvolueerd tot een vast concept. Men stuurt vooraf het onderwerp in via een formuliertje, voorzien van drie steekwoorden, die door ondergetekende op een slide gezet worden. Voorzien van een min of meer passende afbeelding. Juist, wederom de fun-factor. Dat kan inderdaad soms wel verrassend zijn.

 

Op de avond zelf is er een houten kist als klein podium en een handmicrofoon. Dat heeft als voordeel dat de sprekers niet hoeven na te denken over hun houding. Ze staan op een plekje van een halve vierkante meter en één hand is al bezet. De ander vaak voorzien van klein spiekbriefje. Men heeft 90 seconden om hun verhaal te doen. Onder in beeld loopt een teller en na de 90 seconden verschijnt een klappend publiek of persoon. Die 90 seconden om de oproep te plaatsen is meestal lang genoeg. Zowel voor publiek als spreker prettig: De laatste wordt gedwongen kort en krachtig te blijven, zodat de eerste snel wat extra informatie krijgt.

Het systeem werkt prima! Vrijwel elke editie van de social mediaclub Eindhoven hebben we een drietal pitches. Een mooie break tussen twee sprekers in, handig om de apparatuur zoals microfoon te wisselen, en een mooi podium voor de bezoekers. Zij kunnen daarmee meer delen met de Eindhovense online community, deelnemers werven en snel nieuwe ideeën lanceren. Of alleen al om reacties te peilen, wat minstens net zo waardevol kan zijn.

Voorbeelden van pitches van de afgelopen tijd:

Toch een mooi rijtje met Eindhovense initiatieven op trots op te zijn!

Lees ook:

1 reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.