Event14: Presentatie Event Model Generation en meer

Event14 Event Model Generation workshop

Iedereen werkzaam is in de MICE (Meetings, incentives, conferences en exhibitions) of vanuit marketing of communicatie daar raakvlakken mee heeft zal het niet ontgaan zijn: vandaag was de eerste dag van Event14. Op deze jaarlijkse beurs voor de evenementenbranche grote stands van locaties, cateraars, entertainment en meer, maar vooral ook enkele presentaties van nieuwe ontwikkelingen in de branche. Ik bracht vandaag een bezoek en ging naar de presentatie/workshop Event Model Generation van Ruud Janssen en Roel Frissen, kort daarop gevolgd door een presentatie van Cor Hospes. 

Event Model Generation van de NSS

Ruud Janssen is geen onbekende. Vanuit mijn werk als communicatie manager bij Evoluon Eindhoven heb ik hem leren kennen tijdens de Masterclass Event Strategy en het iBook ROI van je Evenement. We zijn nu bezig met een nieuw iBook en tijdens dat proces heeft hij verteld over de ontwikkeling van dit EMG Canvas. Zodra het bericht kwam dat hij samen met Roel Frissen een presentatie zou gaan geven op Event14 was de ruimte in de agenda dan ook snel vrijgemaakt. Niet voor niets!

De presentatie was de eerste van de beurs, meteen een half uur na opening van de deuren. En meteen vol erin: zoals je weet leer je het beste door kennis direct toe te passen. Liefst ook direct aan een ander te vertellen. De presentatie sloeg dus na een korte inleiding dan ook snel om naar een workshop. De aanwezigen in groepjes van drie tot 5 personen met voor hun neus een groot en vooral leeg EMG Canvas. Aan de slag.

Doel van deze snelkookpan-sessie was om vanuit het perspectief van of de organisator van een event (in dit geval de Nuclear Security Summit) of een van de aanwezige wereldleiders naar dit event te kijken. Hoe zat het in elkaar? Van pains, gains, costs & profit (bekend van de Business Model Generation Canvas) tot verwachtingen en gedrag vooraf en na het event.  Bij elk onderdeel van het canvas een beknopte uitleg en een envelop vol mogelijke begrippen om ons op weg te helpen. Doel van dit canvas is om de verschillende belangen van stakeholders in een event te kunnen scheiden. En zo goed te kunnen bepalen hoe je elke stakeholder (van deelnemer tot leverancier)  kunt gebruiken/helpen en zo het event optimaal te benutten.

In mijn groepje van drie, bedankt Mireille & Jacques voor jullie energie, bekeken we het vanuit een van de wereldleiders. We pikten maar meteen Obama als voorbeeld. Wat was zijn reden om deel te nemen? En hoe zou hij dat willen bereiken en was dus zijn verwachting van de NSS? Dat maakte ons al snel duidelijk wat een vervolg zou zijn: gedacht vanuit zijn doelen en mogelijke verwachtingen moeten er bepaalde elementen aan het event worden toegevoegd. Bijvoorbeeld de ruimte voor de slotverklaring met persmoment.

Event14 Event Model Generation workshop

Wij hadden bedacht dat hij ook als doel zou hebben zoveel mogelijk andere wereldleiders (meer) medeverantwoordelijk te maken voor nucleaire veiligheid. Geen verrassing. Maar ook de zorg voor de afwezige ‘schurkenstaten’ Iran en Noord Korea. Naast een succesvolle conferentie is dan dat persmoment ineens heel belangrijk, ook dat moment in het Rijksmuseum: laten zien aan de hele wereld, inclusief die schurkenstaten, dat iedereen achter de slotverklaring staat.

Enfin, het was maar vingeroefening van een uurtje, Ruud en Roel hebben ongetwijfeld veel aanvullingen op bovenstaand verhaal, maar het smaakt naar meer. Op Event Model Generation vind je meer informatie waaronder video’s en kun je een pdf van het Event Model Generation Canvas opvragen. Aanrader. Binnenkort ook als boek…

Cor Hospes over Wat is jouw -STE? Verhalen die het waard zijn om te vertellen

Ook op deze editie van Event14: Cor Hospes. Met wat geluk kon ik ook zijn presentatie bijwonen over je -STE. Een energieke presentatie over het vinden van wat je nu echt bent (BrabantSTE, DuurSTE, GastvijheidSTE) en het belang daar ook naar te handelen. En vooral ook dingen te laten. Enkele weken terug was ik ook bij een editie van de Content Club die ook aan dit onderwerp raakt: als je je -STE hebt gevonden, en je hebt dan ook een goed verhaal, dan heb je ook iets om te delen.

Daarbij fileerde Cor ook vlijmscherp de jacht op likes: het gaat niet om massa. Leuk al die virals, wat hebben we gelachen, maar weet jij nog van welk merk dat filmpje was? Het gaat om het bewegen, in gang zetten, betrekken van de juiste doelgroep. Een transitie. En laat dat nou ook net een van de elementen van een goed verhaal zijn. Ikzelf gebruik een simpele variant PHOIT (Passie, Held, Obstakel, Inzicht, Transformatie) om een verhaal te kunnen construeren voor bijvoorbeeld Verzinnering, Cor haalde Campbell’s hero’s journey aan. Hoe dan ook, het gaat om een held in een verhaal die tegen een probleem aanloopt, een oplossing zoekt/vindt en zo de wereld redt.

Hero´s Journey - Campbell monomyth
Campbell Hero’s Journey. Bron en meer info: caminocasebook.wordpress.com//Wikipedia

Verrek, dat lijkt wel heel veel op de customer journey… Niet voor niets. Als organisatie heb je immers als missie om klanten ergens een oplossing voor te bieden. En dat kun je dus vertellen als een goed verhaal, waarmee het ook duidelijk is wat je doet. Je -STE. Dan zit de crux nog wel in hoe en wanneer je dat vertelt. Het juiste moment, het juiste kanaal en aan de juiste mensen. Mooie voorbeelden genoeg, zoals Red Bull die energie en vleugels geeft aan sporten over de hele wereld. En daarmee breed de media haalt. Bavaria, Zo., wat staat voor anders doen, voor lef, die keer op keer verrast met acties zoals de Bavaria-Babes. Het zit in hun DNA en ze dragen het uit in alles wat ze doen. Intern en extern. En hun doelgroep pikt het op en deelt het.

Noud als doelgroep en verhalenverteller

Event14

Misschien ben ik dus voor zowel Cor als Ruud & Roel de juiste doelgroep. Ik deel het immers hier en het was ook onderwerp van gesprek op Event14 zelf. De beurs was deze editie naast de presentaties vooral wat bekenden spreken en in mindere mate inspiratie op doen. Natuurlijk dus met Ruud, maar ook met Oliver de Leeuw. Ooit vluchtig leren kennen tijdens een lustrum van de Vrije Universiteit en door raakvlakken op Twitter toch bij elkaar in beeld gebleven. 

Ook wat nieuwe mensen gesproken. Zo introduceerde Sylvia Baars me aan  Marieke Prins die aldaar actief was voor Krachtcentrale. Mijn teamlid Jacques Vork bij de workshop EMG. Mike Coumans van Sendsteps. En natuurlijk ook de Eindhovense scene. Marcel Kennis die zich meer en meer verdiept in de evenementenwereld, Twan Appelhof die naam en faam maakt met het expocube concept Communits, en Chantal die verraste als standwerker. Een drukke dag met veel diverse verhalen. Van inspiratie over strategische organisatie evenementen tot simpelweg een hernieuwde kennismaking.

Lees ook:

2 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.