After Lowlands dip – Eerste kennismaking met Coosto

Kort na Lowlands vroeg ik Thierry van Coosto of ze misschien hadden gekeken of de Lowlands dip, de fysieke misère kort na het festival, ook bestaat op social media. Gevolg: ik mocht mijn Lowlands psychose nog even voeden door er zelf eens in te duiken. Een eerste kennismaking met de social media monitoringtool Coosto!

De dagen na het Lowlands festival zijn berucht. Pijnlijk zelfs. Of je bent snotverkouden omdat het festivalweekend volgens de traditie voorzien is van veel regen, of kom je rood als een garnaal en compleet uitgedroogd terug omdat er onverwacht veel zon was. Zoals dit jaar, 2014, en herinner je de zomer van 2012 met temperaturen tegen de 40 graden? Maar… dat is slechts fysiek ongemak. Te overleven. De werkelijke pijn zit echter dieper. Tussen de oren. Geestelijke ontwenning. De Lowlands dip. Een optelsom van kleine fysieke klachten en simpelweg een zwart gat. Natuurlijk doen je knieën pijn van het vele slenteren. Maag- en darmklachten van teveel Australian Pie.

Echter ook vreemde zaken steken de kop op, zoals het missen van de constante geluiden om je heen, de flauwe en minder flauwen grappen. Over alles. En daar zit je dan op de maandagochtend, net terug van de festivalcamping. Gedouched mar nog met het festivalbandje om je pos. In een rustige kantooromgeving, thuis aan de keukentafel of in het OV. Zonder de overkill aan prikkels, van mensen, geuren, kleuren en de FOMO, fear of missing out. Wat gebeurt er nog meer in de buurt?

Binnen mijn eigen timeline op Twitter, Facebook en een WhatssApp groep duurde het festival nog even door. Dagen later verschenen nog foto’s van verrassende momenten op de camping, de verhalen over de beste optredens werden tegen elkaar opgeboden. Vergeet ook niet de anekdotes over dat geweldige gastoptreden bij de Ashton Brothers. Het is eigenlijk alleen een verwoede poging van het collectief om de sfeer van die paar dagen te rekken over de kantooromgeving heen. Die geestelijke verslaving is duidelijk voelbaar binnen mijn eigen online social media….

Die losse tweets tussen de tekst hierboven: bestaat de lowlands-dip echt of zou het kunnen dat ze me alleen opvallen als bevestiging van mijn eigen gevoel? Tijd voor feiten! En dus vroeg ik Thierry van Coosto of ze misschien hadden gekeken naar de berichtgeving van Lowlands op d’n Twitter: bestaat de Lowlands dip daar écht? Gevolg: ik mocht mijn Lowlands psychose nog even voeden door er zelf eens in te duiken. Probeer maar, zei Thierry. Dat bleek verrassend simpel te doen. En verrek, de dip zit echt tussen mijn oren. Ai.

 Lowlands - Social media analyse over de after lowlands dip

Geen dip in online sentiment terug te vinden in de dagen na Lowlands. In 46821 berichten tussen 4 en 24 augustus was er geen enorme rode kleur die staat voor het aantal negatieve berichten kort na het festival. Niks. Mijn mening: volgend jaar Lowlands moet ik hier een pittige analyse op los laten. Interviews, aanmaken van groepen, nulmeting, you name it. Er moet iets te vinden zijn.

Snoop Dog niet in top 5 meest besproken namen

De analyse gaf nog een paar andere leuke inzichten. Zoals de meest besproken artiesten tijdens de dagen van het festival. Naast de headliners zoals Stromae & QOTSA is de verrassing van Typhoon uiteraard ook hierin zichtbaar:

  1. Stromae
  2. Typhoon
  3. Disclosure
  4. Skrillex
  5. Queens of the Stone Age

De tijdlijn van januari tot en met augustus, waarbij is gezocht op Lowlands, #LL14 untsoweiter laat nog een paar duidelijke pieken zien. Denk aan de bekendmaking van de eerste namen, de start van de kaartverkoop, het moment dat de tickets uitverkocht raakten, bekendmaking van de komst van Snoop Dog, deze momenten zorgden voor een duidelijke piek in toename van berichten. Ze zullen echter niemand verrassen. Behalve dan dat Snoop Dogg dus niet voorkomt in het rijtje meest besproken artiesten.

Op het moment dat de band London Grammar annuleerde werd er wel duidelijk een negatief sentiment zichtbaar. Een duidelijk teken voor de organisatie om actie te ondernemen. Ik herinner me nog dat moment en het goedmakertje wat ervoor in de plaats kwam: deze grote naam werd ingeruild voor een dertien in een dozijn feestband. Op zich niks mis met Gogol Bordello, maar die stijl was al genoeg vertegenwoordigd. Wat een misser, en duidelijk online terug te zien.

 

Lowlands - London Grammar annuleert

 

Natuurlijk kan een band afzeggen om wat voor reden dan ook, maar om dan te communiceren dat er een feestbandje in plaats van de topband komt, dat is wellicht toch niet zo handig. Beter even wat tijd nemen voor het baalmoment van de bezoekers, in plaats dit snel excuus. Dit was ook het eerste moment dat er veel kaarten te koop werden aangeboden. Dat zegt genoeg.

Waardevolle data in de voorbereiding van een event dankzij Coosto

Zoals gezegd verdient de analyse van Lowlands verdieping. Al is het alleen al omdat die Lowlands dip echt bestaat. N=9, mijn WhatsApp Lowlands groepje is het bewijs. Ik wil het.
Maar nog steeds: de data zegt wat anders en zet je aan het denken. En geeft mooi aan hoe het publiek reageert op bekendmaking van namen. Een mooie informatiebron voor zowel de programmamakers van dit festival als elke andere organisator: welke artiesten lijken écht de interesse van het publiek te hebben? Zeker als er een combinatie of selectie is te maken met welke groepen (vaste Lowlandsgangers, bezoekers ander festival, leeftijd, …) positief of negatief over een naam babbelen erg interessant.

Nu zorgde de naam van Snoop Dog bijvoorbeeld voor een hoop discussie. Wat had die Snoop nou op een festival als Lowlands te zoeken, was de tendens. Het alternatief voor de band London Grammar wat totaal in verkeerde aarde viel. Maar ook positief, de trekkers als QOTSA en Stromae die op voorhand veel positieve reacties gaven en ook tijdens het festival veelbesproken waren. Soms is bevestiging ook goed.

Wat zou er nog meer mogelijk zijn?

Ik ben nu in Coosto gedoken met niet veel meer dan een uitgebreide zoekopdracht om het systeem eens te bekijken. Blanco, heerlijk experimenteren. Dankzij deze glimp van de mogelijkheden van het systeem heb ik wel wat ideeën voor de aanpak voor een volgende keer. Bijvoorbeeld: Naast een globale analyse is het een mooie toevoeging om gedurende langere tijd bepaalde (groepen van) auteurs te volgen bij de berichten over deze thema’s. In opmaat naar de volgende editie van het festival kan dat een goede indicatie geven hoe het nieuws over namen of organisatie van een event valt. Dat moet prima te doen zijn door alleen al de zoekopdracht in Coosto aan te vullen, naast de mogelijkheden van opsplitsing in medium, geslacht en meer van zulke kenmerken.

Voor deze eerste kennismaking heb ik het hierbij gelaten. Een nieuwsgierig persoon als ondergetekende kan uren dwalen door zulke data. Ik stond overigens in de lijst online actievelingen op plek 54, na uiteraard een serie mediabronnen die toch niemand gelooft. Mocht het team van Lowlands interesse hebben in meer toptweets en een experiment tijdens de editie van 2015…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.