Mijn informatiestromen voor Getting Things Done

GTD structuurGetting Things Done is een begrip. Het is een manier van time management, dolle boel dus. Maar ik ben er toch maar eens ingedoken… En na dag drie werken* volgens GTD, lijkt het me meer dan goed bij me passen.

* Dag drie, dat is inderdaad inclusief weekend. Want privé, studie & werk, dat loopt in elkaar over. Ik vind ook dat dat moet in communicatie. Communicatie is immers het leven! Cultuur, interpretatie, taal, en juist alles wat je niet zegt…

Dat wat orde in die mengelmoes prettig is, dat is zeker! En daar helpt GTD bij. Ik heb een boekje als verzamelpunt, maar daaromheen een aantal bronnen van informatie en een aantal plekken waar ik informatie uiteindelijk laat. Die dingen eromheen, die heb ik eens proberen te vangen in een mindmap.

 

Wat is Getting Things Done dan?

Getting Things Done zoals beschreven door David Allen (Wikipedia) is eigenlijk niets anders dan verfijnen van dat ene actielijstje wat je toch al maakte. En je krijgt daardoor rust in je hoofd. Je kunt erop vertrouwen – als je systeem voor je werkt en je het consequent gebruikt – dat je alles wat je moet doen toch wel weer tegenkomt op een geschikt moment.

Een ander belangrijk punt is de eerste stap: wat stop je allemaal in je systeempje? Er komt mail binnen, je leest wat, je gedachten springen van links naar rechts omdat je iets op de radio hoort, een overlegje en nog een, je ziet dat je de trap nog moet schilderen…. En dat wil je allemaal doen of onthouden! Alles wat zo binnenkomt, daar doe je eigenlijk niks mee. Behalve opschrijven. Geen oordeel wát je ermee moet doen.

GTD eerste opzet - 17052010

Dat oordeel komt pas later. Goed, soms komt er wel iets tussendoor wat je op dat moment moet afhandelen. De directeur komt iets vragen, je kleine staat met een poepluier aan je bed, compleet verschillend maar op dat moment voor op alles. En dat is niet erg, want je hebt nu ook ruimte en je weet dat al het anderen toch weer naar voren komt!

Dat verzamelen van alles wat binnenkomt is een. Daarna volgt een keer een moment om te beslissen wat het is en of je er iets mee moet, en wat, dat is twee. Dat stukje zit in het rode blokje in de afbeelding hieronder. Moet je maar lezen in het boek.

Ik heb die mindmap gemaakt om eens in beeld te krijgen wat mijn “inboxen” zijn, waar komt mijn “stuff” vandaan? En waar gaat het heen, wat is mijn archief? Het is nog een eerste versie, maar wel duidelijk dat er al snel veel bronnen en wegstopplekjes zijn. Op mijn inbox-lijstje: Nadenken over archief…

Later: mijn lijstjes en vondsten

Later deze week volgt een stukje over mijn GTD-systeem zelf: Wat zijn dan mijn lijstjes? En een aantal leuke dingetjes die ik ben tegengekomen op zoek naar een systeem wat voor mij zou kunnen werken. D’r zijn wat creatieve geesten op het Internets hoor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.