Pak die bak: Ruuuustig!

Vanochtend met een kleine omweg naar het werk gefietst, om zoveel mogelijk geveegde en gestrooide wegen te kunnen pakken. Misschien dat ik er nu extra op gefocused was, maar het leek wel alsof de fietspaden vaak vergeten waren, daar lag nog genoeg ijs. Dat heeft dus een reden: strooien heeft alleen zin als er ook genoeg verkeer overheen gaat. En naast meer auto’s bij zo’n weer, is een autoband ook meteen veel groter dan een fietsbandje

Gevolg: de vrijliggende fietspaden zijn nog steeds glad en op de wegen zonder apart fietspad ligt alle drek van de weg op dat gedeelte. Daar kun je nog niet eens doorheen fietsen al zou er een milieuverantwoorde Sterling motor op zitten. Daar valt dus weinig aan te doen, dan maar ietsje meer op de weg zelf gaan fietsen.

En dat wordt je niet in dank afgenomen. Met die gladheid geven sommige automobilisten toch even een extra peut gas om nét voor je bij de wegversmalling te zijn. Compleet met slippende voorwielen. Op een of andere manier denken veel topchauffeurs dat een bakfiets übertraag is en toch wel stopt en iedereen voorrang geeft. Zelfs al kom je van rechts of wat dan ook.

Als voorbeeld het verhoogde fietspad bij het oversteken van de Parklaan vanaf de Stationsweg richting Dommeltunneltje. Beide richtingen auto’s hadden lak aan mij, maar ook de andere fietsers daar. En op mijn gewone fietsje ben ik iets wendbaarder dan op die bakfiets, dus ruuuuuustig! Enfin, niet te druk over maken. Heb je niks aan, dan maar beter wat voorzichtiger rijden en altijd zorgen dat je nog kan remmen. Zomaar stoppen weiger ik trouwens, eigenwijze bal die ik ben.

Of eigenwijs, gewoon zoals het hoort. Net zoals Tom ook stopt voor een rood licht, vind ik dat je die principes ook andersom in stand moet proberen te houden. Voorrang is voorrang, tenzij je de bakfiets ermee zou kunnen beschadigen. Tom, held, samen voeden wij het overig verkeer in Eindhoven wel op. En als dit niet helpt, gaan we gewoon kentekens van verkeersaso’s twitteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.