Presentatie: Jacco van der Kooij – online sales & snelle groei

Het was vroeg, op 18 februari. Om half acht ’s ochtends startte 24UurStartup, de ontbijtsessie van David van Iersel’s netwerk 24 Uur in Bedrijf. Geen ontbijt op bed in alle rust, maar direct vol gas met een tweetal krachtige presentaties in het SX-gebouw op Strijp-S in Eindhoven. De eerste presentatie was een terugblik op de trip van 24 Uur in Bedrijf naar Silicon Valley, de tweede (kun je ’s ochtends vroeg al spreken van een keynote?) was een spoedcursus Sales & Rapid Growth door Jacco van der Kooij.

Van Silicon Valley naar de Dommelvallei.

Wat maakt the Valley nou The Valley? Daar is al veel over gezegd. Iedereen kent de verhalen wel over de unieke concentratie van tech-reuzen en de sfeer die het oproept. Een aantal leden van 24Uur ging het afgelopen jaar op studietrip naar Silicon Valley geweest om dat echt zelf te ervaren. Dankzij enkele bezoeken aan bedrijven kwamen ze terug met mooie, nieuwe, eigen verhalen en inzichten.

24UStartup - Sungevity spreuken op muur

René de Jong van Storeplay knalde een paar mooie beelden van de trip de zaal in. Zoals de mentaliteit, gecommuniceerd op de muren van Sungevity:

  1. We create an insane customer experience
  2. As a team we strive for greatness, and
  3. We self-manage for the long haul

Het bleek een goede opwarmer voor de vlotte presentatie van Jacco van der Kooij over moderne Sales. Oftewel, wat heeft de huidige ontwikkeling van online communicatie en marketing voor een impact op ondernemen? Hoe kun je een optimaal groeitraject uitstippelen voor een startup of nieuw product? In vlot Engels nam Jacco ons mee door onderstaande prezi:

Met goede voorbeelden bij bekende principes voor Startups een mooie inspiratie. Enkele highlights:

  • Falen is een optie. Soms is een idee geen succes of is de surge window, het moment om op te schalen, gemist. De onderneming is dan eigenlijk op sterven na dood. Althans, in de wereld van de snelle startups: Een kleine groei is niet genoeg als een ander in dezelfde markt driemaal zo sterk groeit.
  • Europa speelt schaak, in the Valley Angry Birds. En daarom ligt Europa achter. Bij schaken denk je stappen vooruit. Tussentijds aanpassen blijkt lastig en als er maar een iemand is die nog een stap verder dacht… Bij het spelen van Angry Birds probeer je snel opties uit, tot er eentje is waarmee je raak schiet. En dan ga je weer een stapje verder. Aim, shoot, miss… Aim, shoot, miss… Aim, shoot, hit, next! Data is daarbij leidend.
  • Trends in online koopgedrag: Ook in B2B worden de koopcycli korter en korter. Naast een snellere aanschaf, koopt men ook meer, en ook duurdere producten en diensten online.

Jacco van der Kooij: Verkopen is uit.

Dat betekent dus een heel ander Sales proces. Minder verkoop gericht, meer informerend en helpend. Pitchen? Niet meer van deze tijd. Mensen zitten niet te wachten op jouw verkooppraatje. Wel op het verhaal achter jouw product en dienst: welk probleem lost het op? Volgens Jacco lag daar dan ook een grote kans voor ons Nederlanders. Wij zijn gewend om vragen te stellen. Vragen die nodig zijn om het ware probleem achter een vraag te achterhalen, om zo een goede oplossing aan te kunnen bieden.

Jacco van der Kooij - nieuwe manier van sales

Tot slot gaf Jacco de zaal nog mee dat we geen tweede Silicon Valley moeten willen zijn. Elke regio kent zijn eigen cultuur en kracht: wat werkt in de woestijn van Californië, werkt niet altijd hier. Een hip kantoor met hangmatten voor een middagdutje klinkt leuk, maar zit de Nederlander daar echt op te wachten, terwijl zijn kids thuis aan het avondeten zitten? Ook zaken die hij wel graag meer hier zou zien: naast acceptatie van falen als groeimodel, ook de mix tussen werk en privé. Doordat collega’s in de Valley vaak na het werk ook met elkaar optrekken, zijn ze sneller bereid om als team een nacht (of twee) door te halen als het nodig is.

Negen tot vijf mentaliteit typisch Nederlands?

Na afloop was er nog een klein netwerkmoment. Mijn tafelgenote ging nog in op dat laatste punt van Jacco. Ja, men lijkt lang te werken. Maar met uitgebreide lunches, bezoekjes aan Starbucks en middagdutjes mag dat ook wel. Ze gaf aan dat wat zij hoort van buitenlandse gasten is dat onze Nederlandse werkhouding weer erg hoog is. Alhoewel je ook hier een verschuiving ziet, besteden we onze werkende uren wel een stuk efficiënter.

Zouden we in Nederland onszelf daarmee tekort doen? Falen lijkt me in dit geval geen optie…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.