Storytelling & Thought Leadership – Fontys’ Dare 2 Share: ‘Leading Thoughts’

Dare to share - Storytelling & Thought LeadershipNaast de lezing van Mark Lee Hunter over Stakeholder Driven Media waren er nog 6 presentaties op het seminar Leading Thoughts. Zes afstudeerstudenten aan Fontys Communicatie deelden hun opgedane kennis op een aantal Trending Topics. Ik koos voor het blok over Storytelling & Thought Leadership.

Storytelling door de Islamitische Staat – Sammy Kossen

Sammy gebruikte de IS als illustratie voor Storytelling. Juist doordat voor ons haast niet voor te stellen is waarom de communicatie van deze terreurgroep aanslaat, geeft het de ruimte om afstand te nemen en te leren het werkt. Want wat is storytelling nu? Waarom is het hot, waarom is het een trending topic?

De techniek van het vertellen van verhalen helpt om losse elementen logisch & causaal te verbinden. Daardoor blijft de boodschap hangen in ons brein wat hierop is ingericht. Volgens Sammy zijn er drie punten waaraan goede storytelling moet voldoen:

  • Verbinding
  • Draagvlak
  • Eerlijkheid

IS beheerst deze vorm van communicatie uitstekend. Ze richten de berichten op een specifieke doelgroep, zorgen dat ze makkelijk te delen zijn. En dat zijn dus niet wij, als Westerlingen. We snappen de berichten niet, kunnen niet zien waarom iemand “daar intrapt. Maar da’s niet zo gek. Wij zijn ook niet de beoogde ontvangers van de boodschappen. Wij zijn niet verbonden met de kern van het verhaal. Maar wat als we (als tegenstanders van IS) zelf ook storytelling inzetten om de mogelijke Jihadisten tegen te houden? Sammy had een aantal voorbeelden verzameld, waaronder dit filmpje van de Franse overheid, zie ook NRC:

Uit de verschillende voorbeelden van Storytelling door IS kwamen een aantal punten:

  • Vertellen wat de ander fout doet, dat spreekt niet aan.
  • Ontkrachten van de insteek van de andere partij, werkt ook niet. De tegenstelling wordt alleen maar groter.
  • Laten vertellen van ex-jihadisten werkt ook niet. Zij zijn immers ook afvalligen, waarom hen geloven?

Een laatste voorbeeld was een toneelstuk, waar scholieren verplicht waren heen te gaan. Goed, het woord verplicht riep wat vraagtekens op, maar het doel was om mensen in gesprek te krijgen. Dat bleek beter te werken, maar toch. Waar moet storytelling tegen IS dan wel aan voldoen? Het verhaal moet een overbrugging vormen tussen het vertrekpunt van Jihadisme en de Westerse Samenleving. Maak Nederland bewust wat IS is en wat de impact is op alle groepen.

Dus ook wat de media over IS doet met moslims in je stad of dorp. Schakel de experts in voor contact te leggen. De jongerenwerkers, de imans, de buurtbrigadiers, die kunnen herkennen waar de aandacht moet liggen. En vooral: erken de behoefte waar IS ook op aanhaakt – verbinding – en geef een alternatieve invulling. Hoop, liefde, erkenning. Werk daarmee vanuit de gemeenschap van vrienden, ouders & imams, mensen die ze vertrouwen en lang kennen.

Aanhakend op de lezing van Mark Lee Hunter, voorafgaand aan deze presentaties: Ook hier staan de traditionele media buitenspel… De IS heeft haar eigen medianetwerk. De crisis is al ontstaan voordat de media erover begon te schrijven, ook hier is het weer: er is geen probleem met de media, maar met de stakeholders…


Het Thought Leader Schip – Mark van der Linden

Mark haakte aan op het trending topic van Thought Leadership en heeft zich de afgelopen tijd verdiept in dit marketing buzzwoord. Volgens hem was het eigenlijk niet zo moeilijk: het begrip bestaat immers maar uit twee woorden. Thought en Leadership.

  • Thought: het gedachtengoed wat de organisatie wil overbrengen. Of in andere woorden, het intellect, de kennis of de expertise. Let wel, dat wel vanuit een vernieuwend perspectief. Het novel point of view. Engelse termen klinken vaak beter, maar Mark liet zien dat er genoeg Nederlandse alternatieven zijn voor de hippe marketingtermen. Het doel van de thought is om een status quo te doorbreken en een verandering te starten.
  • Leadership: dit moet op twee vlakken gebeuren. Intern moet iedereen binnen de organisatie snappen waar men voor staat. De basis. Daarnaast moeten de externe Stakeholders (zie de lezing van Mark Lee Hunter!) hierdoor anders tegen de organisatie aan gaan kijken. Leadership brengt de kennis en de ’t gewenste perspectief naar de stakeholders. En als dit aanslaat…

Als metafoor gaf Mark een schip. Het Leader- schip. Dat was het vehikel wat de thought en perspectief – een kist vol kennis en een bril hoe ernaar te kijken – naar de verschillende eilandjes van stakeholders bracht. Dat gaf al snel een tweede probleem: er zijn veel eilandjes. Veel stakeholders, teveel om als organisatie allemaal zelf te bereiken met je ene bootje. Bovendien varen er meer schepen op deze grote zee.

Samenwerking voor Thought Leadership: meerdere kapiteins

Er moeten dus verbonden gesloten worden. Kapiteins van andere leaderschepen gezocht worden die dezelfde thought uit willen dragen, maar dan binnen andere communities. Daardoor wordt de impact snel groter. Er zijn meer middelen beschikbaar, mankracht en financieel. Ook is er een nieuw en groter bereik. En niet de minste: de twee (of meer) organisaties kunnen van elkaar leren wat werkt. Wat overigens ook in de lezing van Hunter voorbij kwam: zodra meerdere stakeholders met een grote gemene deler elk hun doel kunnen bereiken, wordt de kracht erg groot. Zowel negatief als positief.

Kapitein op het Thought Leader schip.

Mark had een effectieve en leuke manier gevonden om dit verder te illustreren. Hij werd namelijk zelf een kapitein. Zijn organisatie bracht koekjes met een dikke laag chocolade. Deze Botenkoekjes hadden het verhaal (he, storytelling!) dat een gesprek tussen mensen nodig is in deze tijd. Persoonlijk contact in plaats van alleen online communicatie is wat de samenleving nodig heeft. En dat contact aanjagen is de missie van de Botenkoekjes.

De vraag aan het publiek was dan ook welke mogelijke partners die thought verder kunnen helpen verspreiden. Welke partijen hebben een gedeeld belang? Er kwamen al snel ideeën boven, zoals Coca Cola: Share the Happiness ligt er al aardig dicht tegenaan. De kapitein van de Botenkoekjes vroeg de twee personen met de beste partners naar voren en gaf ze een deel van het kapiteinspak. En maakte daar onbewust (?) nog een sterk statement. De een kreeg de pet, de ander de jas, maar Mark hield zelf de broek aan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.