Van Werktuigbouwkunde via Bewegingswetenschappen naar Communicatie

Studieboeken van communicatie tot techniek (1)   Studieboeken van communicatie tot techniek (2)

Grote opruiming. Eerder sneuvelden al de bewaarde aantekeningen, dit weekend volgde ook een grote schifting in de boekenkast vol studieboeken. Bijzonder om de titels voorbij te zien komen. Een deel van de boeken was zelfs nog van het anderhalf jaar Werktuigbouwkunde. Ik kreeg daar een stevige basis in wiskunde, in techniek en in natuurkunde, maar had niet mijn plek op de TU/e.

Ik mistte de mens in het verhaal, en ging naar Bewegingswetenschappen aan de VU Amsterdam. Een hele brede opleiding, met nog steeds veel techniek zoals biomechanica, maar ook neurowetenschappen, (ontwikkelings)psychologie en filosofie. Veel geleerd, afgestudeerd en toch door met een andere studie. Nog meer met mensen: Communicatie, in deeltijd aan de Fontys in Eindhoven. De boeken daarvan zijn wat duidelijker aan te wijzen: branding, communicatie, marketing. Degelijke boeken, dat wel, maar toch, ook niet tijdloos.

Een kleine selectie mag blijven, de stapel op de onderste foto. Het basisboek Hilgard’s Psychology. Floor & van Raaij. Wat boeken over ’t menselijk lichaam. Over het schrijven van verhalen – voor de hype van storytelling – en positionering. En mijn favoriete dikke pillen van Giep Franzen, over Strategisch Management van Merken en de theorie daarachter, en natuurlijk Creativiteit Hoe? Zo! en het ABC van XYZ. Wat heb ik daarvan gesmuld.

Die mogen blijven, samen met één boek van voor de studetijd. De bijbel voor elke beta-scholier: Binas. Niet dat ik er nog ooit iets in ga opzoeken, maar het was een soort gedrukte wikipedia. Of was… Ik zie nu dat het nog steeds in gebruik is. Over tijdloos gesproken.

Boeken marketing communicatie psychologie

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.