Zapplive bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid

Dit jaar was er een vroege Hemelvaartvakantie hier op de basisschool: de week van hemelvaart zelf. Niet iedereen had dus vrij: een uitstékend moment om een druk museum te bezoeken, zoals Beeld & Geluid. De experience daar draait immers om het zelf doen en opzoeken van muziek, TV-fragmenten en meer.

Een volle dag, zeker ook omdat er ook een speciale activiteit was: een soort ‘achter de schermen’ van Zapplive, met Sosha Duysker & Pierre Wind. We waren er kort nadat de deuren open gingen en hadden dus alle ruimte.

Serieus Grappig

Braaf bezochten we wel eerst de wisselexpo ‘Serieus Grappig’: Wat is eigenlijk grappig? Waar mag je wel en waar mag je geen grappen over maken? Mag satire kwetsend zijn… En wat is dat dan?

Sommige voorbeelden in de expo waren voor Saar & Roos abracadabra. Niet zo gek, en ook een puntje van de makers: tijdsgeest is ook van invloed op wat kan en wat niet. Maar de redenen van ‘niet’ kunnen verschillen. Mogen grappen over geloof? Of het Koningshuis? Of bedrijven zoals… Facebook? Volgens de grappenmakers uiteraard wel: satire heeft een functie en kan misstanden aan de kaak stellen.

De Beeld en Geluid Experience

En… door. Want om 13:00 uur werden we verwacht op audiëntie bij Zapplive. We oefenden daarom maar meteen onze opkomst bij de showopkomst & deden wat zangoefeningen bij het playback podium van TopPop.

Welke vind jij beter, de eerste of de tweede?

Deze twee experiences waren duidelijk de favorieten van onze diva’s. Ze hebben wel 5 nummers gezongen en de opkomst is wel 18 maal geoefend. Ook aan het einde van de dag moesten we dit nog een keertje extra doen… Ze wilden dan ook hét perfecte filmpje voor hun TikTok hebben.

Die opkomst en de playback-performance wordt namelijk opgenomen en krijg je vanzelf op je e-mail binnen. Het blijft een mooi systeem: elke bezoeker krijgt een ring met een RFID-chip waarmee hij bij alle doe-stations kan inloggen en zo zijn eigen experience later thuis nog eens kan bekijken. Inclusief de filmpjes.

Op een moment waren we Manon dan ook even kwijt. Verstopt in de dolfijn: druk bezig met het inspreken van Animal Crackers. Voor Saar & Roos een raadsel wat het was, maar de dieren met stemmetjes van André van Duin bleken tijdloos te zijn.

Ook het voorlezen van het NOS-journaal bleek goud. Man, wat gaat die autocue van het Sportjournaal snel. Het Jeugdjournaal was nét een iets rustiger tempo. Zware focus bij Saar en Roos. En wijzelf natuurlijk ook.

Een station wat voor ons verrassend interessant bleek voor de dames: Achterwerk in de Kast. Midden in de ruimte waren een paar plekken waar TV- & filmbeelden uit de Nederlandse TV-geschiedenis werden getoond. En toch, ze bleven bij deze beelden hangen. Andere kinderen met persoonlijke verhalen. Soort vloggen avant la lettre natuurlijk.

Een deel van de expositie draait om realitysoaps en aanverwanten. Daar hadden ze dan niet zoveel mee. Toch gek, want ze kijken wel mee met de vloggers die bezig zijn met challenges of gewoon Minecraft. Maar… Zelf aan de slag met de camera, dat ging er wel in…

Vrij normaal hoor.

Zapplive met Sosha & Pierre

De bonus deze dag: een kijkje achter de schermen van Zapplive onder leiding van Sosha Duysker. Én een klein recept van Pierre Wind. Een mooie toevoeging hoor, passend bij Beeld & Geluid: hoe maak je nu eigenlijk zo’n TV-programma. Van publieksopwarmer tot de voorbereidingen. En natuurlijk ook een kleine quiz. En handtekeningen. Hoppa.

Het recept wat Pierre in de voorstelling maakte, mocht daarna ook door iedereen gemaakt worden: een zoet plantje. Eigenlijk een soort tiramisu in een leuke verpakking.

Echt, wat een wervelwind is die man aan de ene kant, maar vervolgens ook vol aandacht voor elk kind. Ook in deze drukte. Saar en Roos zaten net wat verder weg, maar ook zij werden door Pierre betrokken bij het geheel. Saar zelfs met het demonstreren van het gebruik van een cocktailshacker. Oei. Dat belooft wat voor als ze 18 is…

Wat vond je van dit bericht?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.