10 tips om social media in te zetten… Maar dan?

Lijstjes scoren. Tien tips om dit, twintig tips om dat te doen. Mensen lezen het graag en het scoort op Twitter. Het geeft een mooie duidelijke kop, het lijstje ziet er mooi uit op een beeldscherm en het doet het ook wel lekker voor de zoekresultaten.

Tien tips voor social media… Maar dan?

Het blijft vaak alleen bij een korte opsomming. Een tip van één enkele zin, met hoogstens een voorbeeldje erbij ter illustratie. Een voorbeeld waar de schrijver zelf een keer tegenaan is gelopen. Je weet de achtergrond niet, je weet de context niet, je ziet alleen een kleine checklist van tien punten waar je aan kunt denken. Leuk om te verspreiden en je bent meteen zelf de expert: In het land der blinden…

Een top drie wat er ontbreekt aan zulke lijstjes:

  • Hoe: Hoe doe je het dan, wat moet je doen om de tip goed in te vullen?
  • Achtergrond: Wat is de achtergrond van deze tip? Welke visie zit erachter? Denk aan het communicatiekruispunt.
  • Strategie: Past de inzet en deze tip binnen de strategie van het bedrijf en dus het communicatiebeleid?

Je snapt waar ik heen wil: Social media is niet een leuk extraatje of de magie die alles gaat redden. Het is niet iets wat de marketeer of er wel even bij doet of een stagiair voor inzet. Stop dus met het lezen én verspreiden van die korte lijstjes, hoe leuk ze ook eruit zien. Ze zijn gevaarlijk omdat er meer is dan het afvinken van de punten van een ander. Je werkt namelijk direct aan het “doen” en mist een plan. Die snelle stappen kunnen je vooral de verkeerde kant op sturen. Zijn die tien punten wel passend bij jouw organisatie? Is er meer?

Ook hier geldt wederom: denk vanuit je doel. En hou je organisatie in het achterhoofd. Social media is ook communicatie en moet passen bij je organisatie. Passend bij de overige uitingen, passend bij de bedrijfscultuur en uiteindelijk ook bijdragen aan de organisatiedoelen.

Communicatie is van iedereen en dat geldt ook voor social media

Een open deur: communicatie is van iedereen, en dat geldt ook voor social media. Die zijn al helemaal van iedereen, van Hyves, Facebook, Twitter, LinkedIn tot Google Plus en Instagram. Allemaal plekken (en er zijn er nog veel meer) waar je organisatie pas echt ongefilterd wordt neergezet door je gasten en werknemers. Communicatie is pas succesvol als alle passende middelen worden ingezet als onderdeel van de communicatiemix. Ook social media. Helaas, met het verzamelen van een aantal lijstjes ben je er niet…

Daarmee wordt niet bedoeld dat alle uitingen van individuele werknemers gecontroleerd moet worden, wel dat iedereen weet wat er mogelijk is. In positieve zin en in negatieve zin. Juist in de positieve zin zit de uitdaging: Hoe zorg je dat je medewerkers en gasten de positieve verhalen laten horen? Klagen is makkelijk, maar complimenten zitten nog niet zo in onze volksaard. Het heeft onder andere te maken met interne & externe branding, van een conceptmerk (in mijn ogen) & met juist HR-beleid (waaronder aannemen van de juiste mensen) en natuurlijk een open cultuur waarin het uiten van trots vrij is. En waarom niet? Tip: The Conversation Company. Deel ervaringen, successen en de blunders met elkaar.

Dat bereik je niet met het invullen van tien tips van een ander. Dat gaat verder dan dat. Die lijstjes kun je hoogstens gebruiken als eerste aanzet om je strategie te gaan formuleren, maar mogen nooit leidend zijn in je communicatieplan. Of je nu aan de slag gaat voor alleen een evenement (kan dat wel?) of organisatie: denk eerst na over wat je wil bereiken en hoe je dat gaat aanpakken. Kies uit alle mogelijke opties voor middelen en strategie de best passende bij je organisatie, budget & het doel, en kijk dan hoe je die praktisch kunt invullen.

Maak je eigen top tien

Dan heb je een eigen actielijst van meer dan tien tips waar je aan moet denken. Dan kun je inderdaad nog eens kijken naar de lijstjes van een ander, of er nog iets bij zit wat jij kunt gebruiken. Als aanvulling op jouw strategische of tactische plan. Dan volg je de juiste route: je zoekt de tips uit die passen bij jouw opzet. Niet andersom, een opzet die past bij andermans tips en dus visie & strategie.

Lees ook:

Wat vond je van dit bericht?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.