Belonen of straffen? Ook in het verkeer met Fietsmodus & B Riders.

Belonen of straffen: Goed dat je Fietst EindhovenBelonen van positief gedrag werkt beter dan straffen. Dat weet elke ouder en ook in de communicatie is het een gouden regel. En zo heb ik ineens twee apps op mijn telefoon staan die me willen belonen voor elke kilometer die ik door Eindhoven fiets: B Riders & Fietsmodus.

Fietsmodus is van de Nederlandse overheid en wil daarmee zorgen dat vooral jongeren niet meer lopen… ehm fietsen te WhatsAppen enzovoort. Gedragsbeïnvloeding. Niet door te zeggen dat ze dat vooral niet moeten doen, maar door ze punten te geven voor elke gefietste kilometer zonder de telefoon te gebruiken. Gebruikers zetten de app aan, waarmee het scherm op zwart gaat. Aan het einde van de rit worden de punten geteld. Deelnemers kunnen die opsparen en in drie stappen kiezen om mee te loten voor prijzen als bioscoopkaartjes, shirts of zelfs een fiets.

B Riders is bedoelt om (Brabantse) automobilisten wat vaker op de fiets naar hun werk te krijgen. Voor elke gefietste km krijg je punten waarmee je spaart voor harde euro’s of speciale prijzen. Beetje gamification erbij: je ziet wat andere fietsers doen en natuurlijk wil je boven het gemiddelde zijn. Mocht je normaal al fietsen naar je werk, val je niet helemaal buiten de doelgroep: Je mag nog steeds meesparen voor de prijzen. En voor wat extra PR is er ook offline zichtbaarheid, zoals deze display aan de Nachtegaallaan. Mooie plek, in het hart van de doelgroep: vlakbij het Ondernemersplein van de Gemeente Eindhoven. 😉

De paal aan de Nachtegaallaan Eindhoven. Telt ie nou echt alle fietsers? 

Belonen van netjes rijden

Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat van deze twee apps. Het is nu eenmaal een lastige klus. De status die sommige mensen aan hun auto ontlenen. Ondanks dat het helemaal niet zoveel regent, de besparing in euro’s, het gemak in de binnenstad, de broodnodige beweging…

Maar ik dacht ook aan verkeersboetes. Want dat is nog steeds ouderwets bestraffen. Bestraffen met een hele lage pakkans. En als men dan toch gepakt wordt, een hele hoop ergernis en als je de TV-programma’s mag geloven, ook agressie naar de Politie.

Ook ik heb mijn eerste verkeersboete te pakken. Blijkbaar reed ik in het najaar ergens te hard. Om precies te zijn op de Boschdijk Eindhoven. Voor de kenners inderdaad voor VB, waar eenbaans tweebaans wordt en het bordje 70 in zicht is. Maar dat telt pas net ná het verkeerslicht. Hop. 3 km te hard, na correctie. Ik vond het oneerlijk. Mijn eerste boete in de 18 jaar dat ik mijn rijbewijs had. Even hoog als elke verkeershufter die eerder elke maand een boete heeft. Het voelde oneerlijk.

Waarom wordt daar ook niet gewerkt met belonen? Staande gehouden worden door oom agent is misschien wat lastig, maar dat je ineens een brief in de bus hebt van het CJIB met een brief met de tekst:

Beste heer de Greef,

Namens alle kinderen op de basisschool in uw straat, namens de bejaarden met rollator van het bejaardenhuis bij u om de hoek, namens de fietsers op weg naar het werk: Bedankt. Namens heel Nederland eigenlijk. We hebben u geflitst op de Boschdijk en u reed 49 km/uur en stopte netjes bij het verkeerslicht.

Bedankt.

Lijkt mij een experiment waard toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.