De cirkel van het Evoluon

🛸 Nu het Evoluon weer in het nieuws is (Er wordt weer gedacht aan een rol als museum over het antropoceen ism Next Nature Network, projectplan vind je hier) denk ik uiteraard terug aan de bijzondere dingen waar ik daar in het Evoluon aan heb meegewerkt tussen 2010 & 2016. Uiteraard de vele events die plaats hebben gevonden, maar ook de eigen initiatieven.

De koepel was al geen standaard vierkante congreshal. Toch werd indertijd het Evoluon vooral gekozen omdat we meer waren & deden dan alleen die vierkante meters beschikbaar stellen. Blikvangers ter bewijs genoeg: Food Inspiration. TEDxBrainport. Kraftwerk. Daarnaast waren er nog genoeg andere spectaculaire events die onder de radar van het grote publiek bleven, tenzij je werkzaam was in de specifieke branche van de organisatie.

Afhankelijk van de opzet & doel van het event kwamen er vanuit alle afdelingen tips om een event beter te maken, werd het eigen netwerk ingezet voor invulling of kwamen creatieve ideeën om het publiek echt te pakken. Ook vanuit mij. Zo werd vaak een beroep gedaan op mijn expertise van (online) communicatie. Hoe kon men het congres bekendheid te geven, deelnemers werven of tijdens (en na) het event (online) interactie aan gaan? Social media werd nog niet door elk bedrijf ingezet, laat staat geïntegreerd en meegenomen in het ontwerp van hun event. En: hoe waardevol het elke keer toch weer bleek als er achteraf toch beeld en tekst was…

Ook de eigen producties of intensieve samenwerkingen komen weer boven in mijn herinneringen door die nieuwe plannen voor het Evoluon. Zoals de zomerexposities in 2012 & 2013, respectievelijk de Discovery & Brain Experience. Twee zomervakanties waarin de koepel gevuld was met wetenschappelijke proefjes, ook toen weer een beetje het oude Evoluon waar velen nostalgisch aan terug denken. Die tentoonstellingen waren samen met Continium discovery center opgezet om invulling te geven aan de zomerdip van de zakelijke congresmarkt, en ook het Evoluon weer wat terug te geven aan de stad.

Voor mij betekende die projecten een nieuwe ervaring in marketingcommunicatie: van het bekende terrein van B2B communicatie mocht ik vlammen op de B2C. Tickets verkopen. Elke bezoeker was er een. De PR. Publiekscampagnes. En die zomerexposities waren eigenlijk het zaadje waarom ik via Erik Janssen in 2016 bij Continium & Cube design museum in Kerkrade terecht kwam nadat (weer een bijzondere ontwikkeling: Regus nam indertijd de locatie over van Philips) Regus Kora wereldwijd en dus ook in het Evoluon in Eindhoven stopte.

Enfin toen ik daar in Kerkrade startte, begon ook net de expositie over kweekvlees genaamd Meat the Future: inderdaad opgezet in samenwerking met Next Nature Network. En in 2019 opende de expositie NATURE. Een expositie die simultaan getoond werd in Cube en Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum in New York.

Een bijzondere tentoonstelling gevuld met verrassende of vernieuwende designprojecten die de bezoeker toonden hoe de natuur verandert door ons toedoen, oplossingen om de natuur te herstellen of hoe de mens op een andere manier om kan gaan met de natuur. In feite dus een expositie over het… Antropoceen.

Mijn persoonlijke favoriet van deze expositie blijft The Goatman waarvoor hij eerder een IG Nobel prijs won. Dit project was al wel wat ouder, maar zet aan het denken wat het nu is om mens te zijn. Erg bijzonder was ook de The Substitute van Daisy Ginsberg. Een grote projectie, een neushoorn die voor je neus pixel voor pixel, steeds verfijnder wordt opgebouwd. Moraal: is dit de manier waarop we de natuur redden? Door alles te digitaliseren?

Goed, naast deze meer conceptuele projecten waren er ook genoeg praktische designs. Daadwerkelijke toepassingen. Soms ronduit positief. Zoals the Algae Platform van studio Klarenbeek & Dros: gebruik van algen als kunststof voor 3D printers. Bij de kickoff van NATURE schreef ik een verslag trouwens waarin Eric Klarenbeek het project uitlegt, aardig om terug te lezen. Ook maakte ik zelf ook een reeks foto’s in de expositie.

Enfin, de cirkel is rond: het antropoceen wordt het centrale thema bij de nieuwe invulling van het Evoluon. Nu met steun vanuit gemeente & ook met financiële slagkracht vanuit de Regiodeal. Ik ben benieuwd hoe het er uit komt te zien, want het onderwerp is erg interessant en breed zoals je hierboven al las. Dat kwam terug bij NATURE: veel verschillende invalshoeken om de huidige (en toekomstige) tijd te bekijken en te willen veranderen. En de technische ontwikkelingen en mogelijkheden staan niet stil…

One thought on “De cirkel van het Evoluon

Wat vond je van dit bericht?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.