Pay with a tweet: hoe werkt het, kritiek & alternatief

Gratis bestaat niet, ondanks het enorme aanbod van gratis ebooks en andere downloads. Je betaalt altijd iets: met Pay with a Tweet is dat toegang tot je netwerk op social media. Buzz als het nieuwe geld: In ruil voor een Twitter of Facebook bericht krijgt de afzender een link naar pagina of download.

Het idee achter Pay with a Tweet is eenvoudig: je klikt op een button, krijgt een bericht te zien in een popup. De tekst daarvan kun je nog aanpassen, alleen de link aan het einde blijft zoals de maker heeft ingesteld. En na het daadwerkelijk versturen van een twitter (- of facebook) bericht krijg je een link naar de download.

Dat twitterbericht verschijnt dus in je tijdlijn en een aantal van je volgers zien dat bericht, met link, worden nieuwsgierig en klikken door. Voor de maker van de content een mooie manier om zijn boodschap te verspreiden zonder echte kosten onder mensen die hij (nog) niet kent. Hij kan de link monitoren en zien wie en hoe vaak zijn systeem wordt gebruikt.

Hieronder de uitleg van Pay with a Tweet in een video:

 

Viraal succes en de kritiek op Pay with a Tweet

De verspreiding kan zo heel snel gaan. Dat succes is makkelijk te verklaren: het woord “gratis” doet veel goed. Daarnaast zie je de linkjes zelf vaak voorbijkomen bij in je eigen tijdlijn, als je volgers en vrienden het downloaden, dan zal het wel interessant zijn toch? Dit zijn meteen de punten waar ook de kritiek zit, gezien vanuit de gebruiker van dit systeem:

  • Betaling vooraf zonder inzicht in kwaliteit:
    Men verstuurt eerst een bericht en dán pas krijg je de link naar download of content.  Je weet dus niet voor het verzenden van je aanbeveling of de content goed is. Je volgers weten dat niet en zien jou als afzender.
  • Het bericht is verplicht:
    Men wil die download hebben. Niet zozeer jou helpen die download te verspreiden. Althans, zonder de download daadwerkelijk gezien en beoordeeld te hebben, kunnen ze die niet oprecht aanbevelen. Dit is dus geen mond op mond reclame te noemen.
  • Geen conversatie:
    Dat is toch waar social media om draait. Puur het verzenden van een tweet is denken in oude structuren van zender en ontvanger. Als maker kun je hoogstens een bedankje sturen, maar verdere feedback is op het moment van zenden niet mogelijk: men heeft immers alleen de download te pakken en nog geen idee van de daadwerkelijke inhoud.
  • Spam van de download:
    Men klikt op verzenden, zijn vrienden/volgers krijgen het bericht en gaan ook downloaden en dus hetzelfde bericht verzenden en zo vult de tijdlijn op Twitter zich met identieke berichten. Dan komt als spam over. Voor zowel de afzender als maker kan dat negatief uitpakken, zeker bij herhaald gebruik.
  • Verwarring door reclame:
    Gratis bestaat niet, ook niet voor Pay with a Tweet. De popup met het bericht bevat reclame. En die kan verwarrend zijn: zeker als je een pdf als download aanbied en de reclame roept op om een toolbar te installeren zoals in de twee afbeeldingen van de Pay with a Tweet popup hieronder. Waar klik je?
Pay with a Tweet met reclame 'Download PDF Reader'
Pay with a Tweet met reclame ‘Download PDF Reader’
Pay with a Tweet met reclame 'Download software'
Pay with a Tweet met reclame ‘Download software’

Denk dus goed na voordat je Pay with a Tweet inzet: Alleen toevoegen van die button is af te raden. Het klinkt als een makkelijke manier van marketing, maar vanuit communicatie oogpunt is het korte termijn denken. Ja, je helpt verspreiding van die ene download, maar wat doet het voor het complete plaatje? Je hebt eigenlijk maar een zorg:

 

Goede content en mogelijkheden

Geef de keuze aan de lezer. Geef hem de keuze of hij direct een bericht wil verzenden als dank voor je download, of dat hij het eerst wil lezen. Het enige wat jij moet doen is zorgen voor goede content (echt je enige echte zorg!) & de mogelijkheden bieden om te delen.

Zou je het zelf doorsturen? Wat zegt het over jou, maak je je volgers daar blij mee, voeg je daarmee iets toe? Is het goede content of is het slechts reclame? In het eerste geval zal je content zich vanzelf verspreiden, zeker als dat goed gefaciliteerd wordt. In het tweede geval: stop met lezen, zet die computer uit & ga met een lopend billboard op koopzondag de stad in.

 


Tips voor beter gebruik: landingspagina, mailing, sharing…

Wat is je doel van de verspreiding van de download? Wat wil je bereiken en hoe kun je de kritiekpunten ombuigen?

  • Je wilt oprechte aanbevelingen, authentiek en persoonlijk.
  • Je wilt langdurige verspreiding.
  • Je wilt eigenlijk niet alleen nieuwe contacten maken, maar ook houden.
  • Je wilt een conversatie.

Zorg voor kwaliteit van downloaders, niet alleen kwantiteit

Centraal staat eigenlijk dus dat je vooral kwalitatieve downloaders wil. Mensen die ook echt iets aan de geboden informatie hebben, zodat zij het ook oprecht kunnen aanbevelen vanuit expertise én hun aanbeveling om die reden ook goed aankomt. Schiet gericht, in plaats met hagel. Dat betekent dus duidelijke informatie over de inhoud & voor wie de content bedoeld is. Geef de eerste pagina’s weg vraag voor de rest voor een Pay with a Tweet of…

Werk met mailings en landingspagina’s

Hou zelf de regie: zorg dus dat je altijd je content kunt aanpassen, aanvullen en verrijken & vraag je lezers om input om die content te blijven verbeteren.

Werk met een mailing: Vraag om een emailadres waar je met een eenmalige mail de link naartoe stuurt in plaats van een twitterbericht. Je kunt dan (eenmalig) een mail sturen. Met bepaalde applicaties of plugins kun je dat zelfs automatisch doen.

In die mail natuurlijk de download, maar ook de uitleg en verzoek om na lezen een bericht te versturen, recensie achter te laten, je te volgen op social media en/of in te schrijven voor een mailinglijst. De ontvanger is immers geïnteresseerd in wat je te bieden hebt en dit is hét moment om die interesse om te zetten.

De belangrijkste tip: geef een link naar een landingspagina in plaats van de download zelf. Het extra bezoek aan je website is mooi meegenomen, maar vooral omdat je die landingspagina continue kunt aanpassen.

Naast de download – en uiteraard de social media buttons – is dit de plek en het moment om actief te vragen reacties en acties. Zie deze pagina als de centrale plek voor je verspreiding. Verzamel reacties hier, vul aan met tips van je publiek, vermijd die vervelende reclame van Pay with a Tweet zelf, pas desnoods de download aan indien nodig: kortom: naast beheer van de inhoud dé plek om de conversatie te starten.

Of je dus helemaal geen Pay with a Tweet moet gebruiken? Het is inderdaad niet altijd nodig. Hoe beter je content, hoe duidelijker de inhoud, hoe meer betrokkenheid van je publiek en gerichter de verspreiding, hoe minder je deze manier met zijn haken en ogen nodig hebt.

Begrijp me niet verkeerd: Vraag gerust om te delen. Maak het zo gemakkelijk mogelijk. Denk bijvoorbeeld ook eens aan Click to Tweet naast de mail: een simpele button waarmee een kant-en-klaar bericht verzonden kan worden. En monitor de link, zodat je kunt reageren en vragen om feedback. Probeer het maar, als je dit artikel goed vond: klik hier om te delen! Een popup opent met de vraag of je een bericht via Twitter wil sturen. De tekst daarin heb ik ingevuld, maar deze kun je zelf nog aanpassen. Ik ben benieuwd!

Wat vond je van dit bericht?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.