Plague: Verpreid informatie als een virus

Plague: Virale verspreiding van berichten

Soms gaat een bericht, foto of video ineens de hele wereld rond. Mensen vinden de inhoud leuk of interessant en blijven het maar verder delen. Via Twitter, Facebook en (nog steeds) email. Een nieuwtje verspreidt zich zo online razendsnel van vriendenkring tot vriendenkring, van land tot land, van continent tot continent zonder publicatie in krant of reclame op TV.

Dat virale concept van online verspreiding door het publiek zelf zit achter Plague, een snel groeiende app binnen het social media landschap. Communicatie verloopt geheel tussen gebruikers zonder centrale plek: berichten verschijnen alleen een voor een op het scherm van de gebruikers.

Op het eerste gezicht is het gebruik van Plague vrij simpel. Berichten, geplaatst door gebruikers zoals jijzelf, kunnen een tekst of afbeelding zijn. Ze verschijnen een voor een als een kaart op je scherm. Je kunt op elk bericht reageren, en kiezen of je deze verder deelt of niet door naar boven of onder te swypen. Daarna komt direct een nieuwe willekeurige kaart in beeld: ge kunt niets aanklikken, selecteren of zoeken. Wat je ontvangt hangt af van wat anderen delen.

Virale verspreiding van berichten

Zodra je een kaart opnieuw deelt, komt deze in beeld bij andere gebruikers in je omgeving. Hoeveel anderen je bereikt is afhankelijk van je ‘Infection Index’: een indicatie van de kwaliteit van je berichten. Maak en deel je berichten die aanslaan, stijgt je index en je virale waarde voor elk volgend bericht. 

Ook de volgende ontvanger kan dat bericht weer delen. Stel iedere deler bereikt 10 mensen, dan gaat het van 10 mensen, naar 100, naar 1000, … en naar 10 miljoen in zeven stappen. Een interessant nieuwtje kan zich zo heel snel over de wereld verspreiden.

Plague overzicht      Plague geografische verspreiding
Bij je eigen berichten staat een kaart van de verspreiding. Rode vlekken geven aan waar iemand je boodschap gelezen heeft en opnieuw heeft gedeeld. Berichten gaan grotendeels naar gebruikers dichtbij. Onder alle berichten staat – van links naar rechts – het aantal reacties, het aantal lezers, de naam en de locatie van de afzender.

Dit concept heeft een paar bijzondere eigenschappen:

  • Geen volgers
    Elk nieuw bericht heeft evenveel kans om verspreid te worden. De naam van de afzender maakt niet veel uit, de inhoud wel.
  • Zelfreinigend
    Duidelijke spam en onzin bereikt maar een paar mensen en wordt dan niet verder verspreid. Althans, dat is het concept…
  • Infection Index
    Gebruikers met goede berichten stijgen in status en bereiken met elk bericht of swype meer mensen, en andersom.
  • Zonder grenzen
    Berichten worden verspreid ongeacht taal of regio. De oceanen worden niet meegeteld, dus in een paar stappen kan een bericht vanuit Nederland in Amerika zijn.
  • Internationaal
    Zeker nu het aantal gebruikers nog relatief laag is (laatste opgave ronde 50.000) gaat een bericht al snel de grenzen over. Je komt daarmee snel in aanraking met andere culturen. Voertaal lijkt vooral Engels te zijn: Je deelt immers niet snel iets wat je niet kunt lezen.

Toekomst: Een netwerk zonder wifi of 3G

Volgens informatie binnen Plague is er ook een Dark Mode ingebouwd: Zodra het gebruik van de app groot genoeg is in een bepaalde regio, kunnen berichten verspreid worden zonder mobiel internet. Er wordt een ander type netwerk opgezet wat communiceert via directe wifi verbindingen tussen mobieltjes.

Firechat bewijst dat zoiets werkt: Die toepassing is veel gebruikt tijdens de demonstraties in Hong Kong waar betogers ook off the grid contact onderhielden. Tijdens evenementen waarin het mobiele netwerk beperkt bruikbaar is, of zoals bij rampen of rellen zelfs helemaal uitgeschakeld is, kan de app erg handig zijn om toch te communiceren.

Die communicatie verloopt daarmee wel grotendeels buiten bereik van overheid. Dat kan goed of slecht zijn: de techniek is niet de boosdoener, maar het type van gebruik en de inhoud. Vind je het erg dat zulke techniek gebruikt wordt bij protesten tegen een dictoriaal regime? Bij een ramp? En als het gebruikt wordt door relschoppers of erger?

Gaat Plague het redden?

Het succes van Plague hangt af van de verspreide inhoud zelf. Wat vindt de grootste groep gebruikers interessant? Je merkt dat er ook veel oude internetmemes (van katten tot 9gag), nietszeggende citaten of leuke feitjes gedeeld worden. Die je allang kent van Twitter of Facebook. Maar ook te vaak hetzelfde breaking news.

Als deze berichten niet opnieuw gedeeld worden, sterven ze snel uit. Simpelweg niet opnieuw delen van gejatte plaatjes is de enige manier. Van andere platformen (Denk aan de Share en Win acties op Facebook) weten we ondertussen dat dit niet zo makkelijk is af te leren. Helaas.

Plague afbeeldingen (1)     Plague berichten (1)
Inkomsten. Hoe de app geld gaat opbrengen is ook een vraag. De ontwikkelaars moeten natuurlijk ook brood op de plank. Gebruikelijke merkactivatie of branding is niet direct toepasbaar. Volgen van merken is niet mogelijk en commerciële boodschappen worden natuurlijk meteen weggeswyped.

Misschien gaan de makers nog een optie toevoegen om iemand te volgen, of reclamekaarten, maar daarmee lijkt het karakter van Plague juist in gevaar te komen. Een vraagteken.

Wetgeving. Hoe anoniem de app werkelijk is moet nog blijken. Of de makers ook proactief berichten kunnen verwijderen, eventueel op verzoek van politie en/of justitie, of vertrouwen op de curatie door de gebruikers zelf, dat is niet duidelijk. Je kunt berichten in elk geval al wel rapporteren. De app zal wel snel verboden worden in landen als China en Noord Korea…

Het concept van Plague met het virale karakter, de curatie door de gebruikers en de toekomstige ‘Dark Mode’ is in elk geval erg interessant. Of Plague een echt waardevol medium wordt of een tweede 9gag, de tijd zal het leren. Download de app Plague nu in de Appstore of Google Play.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.