Presentatie Richard Lamb: Trends – Social Mediaclub Eindhoven

De eerste SMC040 (Social Mediaclub Eindhoven) na de zomervakantie, en mijn eerste als publiek. Na drieëneenhalf jaar werd het tijd voor verandering. Nieuw bloed voor SMC040 en zelf aan de slag met Permanent Beta Zuid. Enfin, tijdens deze editie stond trendwatchen centraal: Richard Lamb lichtte het spotten en gebruiken van trends toe, waarna het publiek zelf aan de slag ging met zijn TO DO-model in een BigBrainstorm-sessie. Dat leidde voor mijn groep tot het concept van Eindeloos, met Eindhoven-hubs over de hele wereld. 

Als eerste had Richard de zaal opgewarmd met enkele statements. Natuurlijk met de voor de hand liggende – maar daarom niet minder belangrijke – trends zoals vergrijzing. Gelukkig ook wat achterliggende principes zoals deze: nieuwe verschijningsvormen zijn niet zo lastig te spotten, daadwerkelijk nieuwe concepten wel. Denk aan navigatie. Nu heb je een routeplanner op je mobiel, ontstaan uit de TomTom van een paar jaar eerder. Maar daarvoor had je zelfs al mechanische navigatie, met een opgerold papiertje in een soort horloge. Uit 1920 alweer. En vervolgens een mechanische koppeling met de tachograaf van de auto, waardoor het rolletje vanzelf afgerold werd bij elke kilometer. De hedendaagse techniek maakt het gebruik wel een stuk makkelijker en toegankelijker – ook wat beter bestand tegen omleidingen – , maar het concept bestond al een tijdje.

Trendrede met krabbel - SMC040
Trendrede met krabbel – SMC040

TO-DO model: een ogenschijnlijk simpel model om van trends naar acties te komen

Kern van de presentatie van Richard Lamb was het TO DO-model, wat ook meteen werd gebruikt om de zaal zelf actief te krijgen. Toch de beste manier om een presentatie levend te krijgen en je boodschap tussen de oren te krijgen. Tell me, I’ll forget. Show me, I’ll remember. Involve me, I’ll understand. 

Het model wordt uitgebreid uitgelegd op brainstormmodel.com. Als eerste begin je met het spotten van Trends. Wat zie je op straat? En daarna kijk je naar Oplossingen. Hoe kun je de trends benutten, jezelf aanpassen aan de veranderende wereld?

Hierna wordt het pas écht interessant, met de Diensten, product en proces innovaties: wat kun je doen om daadwerkelijk te veranderen. Niet aanpassen, maar iets compleets anders neer te zetten. Een lastige stap, want eigenlijk per definitie een breuk met het heden/verleden. Je bestaande dienst voldoet niet meer met de trends die eraan komen, of er al zijn. Innovate or die. De laatste O staat in het Nederlands voor Offensief. In het Engels voor Objective, wat beter past: Zet je ideeën om in concrete plannen. Wat ga je nu doen? En daarmee zorgen dat de briljante plannen niet verdwijnen in de la.

Met deze volgorde van stappen is één ding duidelijk: laat je bestaande business los. Het is niet het uitgangspunt van deze brainstorm: Het begint met het kijken naar trends en vervolgens oplossingen, en niet wat je huidige probleem is.

BigBrainstorm voor Eindhoven

Aan de slag! Een eerste kennismaking met het TO DO-model door zelf na te denken over de trends die zichtbaar zijn in de stad Eindhoven, en wat we daarmee zouden kunnen ontwikkelen. Als tussenstap vertelde elke groep de belangrijkste trends om zo te kijken wat er aan grote gemene delers voorbij kwam. Waaronder ook een aantal op het oog tegenstrijdige trends. Globalisering, lokalisering, cocooning (is weer terug), trots op eigen stad, trots op eigen wijk, schaalbaarheid van identiteit, 3D-printing, circulaire economie, en nog veel meer.

Binnen mijn groep, bestaande uit Sabine, Ariën, Marco,  Silvia, Cintha & ondergetekende, vonden we een manier om deze toch te verbinden. Eindeloos. Het concept in een notendop: Eindhovenaren, zowel inwoners als iedereen die wat met de stad heeft door studie of werk, zoekt elkaar online meer en meer op. Ook online dus lokalisering. Ondertussen verspreidt iedereen zich wel over de wereld, zeker de internationale studenten, maar vergeet daarbij niet zijn roots en is daar trots op. Daardoor zoekt men elkaar niet alleen online op, maar ook steeds meer offline. Langzaamaan ontstaat daarom ruimte voor Eindhoven hubs. Kleine ontmoetingsplekken voor Eindhoven fans & ambassadeurs. Zoals je ook een expat-center hebt in Eindhoven, heb je straks een Eindhoven-hub in New York, Tokyo, Rio, en waar dan ook. Zou houdt de stad haar eigen expats wereldwijd vast.

Het concept verdient verfijning, de eerste verschijnselen zijn echter zichtbaar. Een Eindhoven-winkel in Utrecht, hoewel nog binnen de eigen grenzen, maar gezien de aandacht voor Dutch Design makkelijk schaalbaar naar het buitenland. Onze eigen Marcel die vanuit Nieuw Zeeland wekelijks de voetbalwedstrijden van PSV analyseert op Eindhoven Dichtbij. En dat we online te vinden zijn, bekijk hieronder de Storify van de avond maar. Dit concept, net als die van elke andere groep, is aan het einde gepresenteerd en werd als tweede beoordeeld. De nummer 1 was een concept rond centrale inzamelpunten voor recycling icm 3D-printing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.