Starten met Twitter: tips om op gang te komen

Voor veel mensen blijkt Twitter een belangrijk (en simpelweg fijn) medium vanwege de snelheid en interactie die het biedt. Zeker nu tijdens de social distancing geeft het de noodzakelijke sociale interactie. Van het laatste nieuws tot een kattenbel van een bekende: zowel tijdens het werk als in de vrije tijd geeft Twitter het broodnodige leven in de brouwerij. Omdat ik van meerdere mensen de vraag krijg hoe te starten met dit platform: een blog met wat tips die verder gaan dan alleen hoe je een account aanmaakt. 

Disclaimer: dit is een bericht uit 2020.
Mocht je willen starten met Twitter, wil ik je op het hart drukken dat toch ernstig te heroverwegen. Twitter is niet meer wat het ooit was door keuzes van de eigenaar Elon Musk en het ziet er niet naar uit daarvan te herstellen.
Onder het mom van vrijheid van meningsuiting mogen (anoniem) de trollen geheel los gaan, met alle gevolgen van dien. Van doxing tot misinformatie. Daarnaast is de kracht van het platform, het open karakter, ook de nek omgedraaid. Recent werd het aantal Tweets dat gelezen kon worden ingeperkt, zelfs voor betalende leden. Ook al is dit als tijdige maatregel aangekondigd: Voor vrije nieuwsgaring of iedereen met een belang voor het hebben van een open communicatiekanaal, zoals ook overheden, is Twitter daarmee vervallen als optie.

Voor die praktische handleiding om te starten met Twitter zoals het aanmaken van een account of aanpassen van je profielfoto, daarvoor kun je makkelijk bij de FAQ van Twitter zelf terecht. Daar staat uitleg over het aanmaken van een account, over het uploaden van afbeeldingen (denk je ook hier aan auteursrecht?) en wat al die begrippen zoals retweet of de meeste andere schuingedrukte woorden hieronder betekenen.

Maar als je dan een account hebt, wat staat je dan te wachten als newbie, of beter gezegd eitje*, op dit ‘open riool’ als je de media mag geloven?

Twitter als open riool… voor wie wil

Allereerst: het is geen open riool. Ja, voor een aantal mensen is het een plek waar ze hun kritiek ongegeneerd de wereld in gooien. Die er plezier in hebben om anderen belachelijk te maken… of beter gezegd, uit de tent te lokken voor méér aandacht. En dat richt zich dan ook vaak op BN-ers, die zelf vaak ook niet vies zijn van populistische uitspraken. Zoals Twitter een open riool noemen, en daarmee lekker makkelijk meehuilen met de wolven. Extremen zoals zogenaamde ‘opiniemakers’, die alles doen voor aandacht en kliks, maar verder meestal zonder veel ethiek handen. Beiden doen alles voor de aandacht en zo is het cirkeltje rond.

Het goede nieuws: als je ze gewoon niet volgt, merk je daar helemaal niks van.

Pfew.

Twitter is als social media platform namelijk een netwerk. En daar kun je dus zelf actief keuzes in maken.

Twitter is een netwerk wat je zelf inricht

Zodra je start met Twitter, ga je verbindingen leggen met anderen door ze te volgen. Dan komen hun berichten, hun tweets, in je overzicht, je tijdlijn voorbij. Net als op LinkedIn, Instagram of Twitter.

Alle berichten? Nee. Twitter heeft daar twee technieken tussen zitten die werken als een filter. Allereerst kun je de tijdlijn op ’toptweets’ zetten, in plaats van gewoon alle tweets van de mensen die je volgt in een chronologische volgorde.

Zelf vind ik dat toptweets-gebeuren mateloos irritant. Die instelling lijkt ook bij elke update weer terug te springen, en dan heb ik meteen het gevoel dat ik achter loop. Waarop wordt gefilterd, is ook niet in te stellen. Ik wil het nieuws van nu, waar mijn bubbel, en hopelijk door mijn keuzes de wereld, nu mee bezig is.

De andere techniek is wat lastiger om te spotten: mensen reageren ook op elkaar met mentions, maar als jij niet beide deelnemers aan zo’n conversatie volgt, dan zie je dat niet in je tijdlijn voorbij komen. Zeker als starter kan het dus behoorlijk saai zijn. Er lijkt immers niets te gebeuren in die zogenaamde Twitterkroeg waar iedereen het maar over heeft.

Hoe vind je mensen om te volgen?

Hoe bouw je dan je netwerk uit als je net start met Twitter? D’r zijn vele blogs die nu beginnen met verhalen over zakelijke doelen en meer. Doe ik hier niet, voor mij is Twitter persoonlijk. Ook op het werk. Daarover later meer!

Voor nu eerst maar eens kijken hoe je aan kan haken bij ’t gesprek. Weet je misschien al van vrienden dat ze ook op Twitter zitten? Uiteraard volg je hen als eerste. Als je dan op hun profiel kijkt, zie je ook een tabblad Tweets en Antwoorden. Bingo! Daar zie je al hun berichten voorbij komen, ook die ze direct aan een andere tweep hebben gericht.

Je kunt zo aanhaken (als dat zinnig is…) op het gesprek, of om gesprekken met die personen vaker te zien door met je muis boven de twitterhandle, de @naam van die andere persoon hangen (Op mobiel uiteraard door erop te klikken) en deze te volgen.

Mijn Twitterhandle is bijvoorbeeld @Noud. De volgknop zit vrij prominent in beeld. Dit is wel een veilige weg om langzaam de kroeg in te sluipen. Je kunt ook lijstjes gebruiken (aanbevolen tweeps, lijsten van anderen of zelfs overzichten) of gaan zoeken op een woord of hashtag en de Tweeps aanklikken die daarin staan of iets zinnigs over zeggen. Dan is de kans wel groot dat je de roeptoeters tegen het lijf loopt.

*Eitjes, bedrijfjes en anoniempjes

Okee, even terug naar dat stukje over dat twitter persoonlijk is. In de inleiding liet ik het woord eitje al vallen. Als je namelijk een nieuw account hebt, staat daar nog geen foto van jezelf bij. Alleen een ei, vandaar die term. Bedrijven (en daar plaats ik BN-ers ook onder) hebben vaak hun logo, en de meeste trollen (al dan niet geautomatiseerde treiteraars) en anoniempjes een of andere vage illustratie. Gewoon skippen, tenzij het een goede vriend is. Idem voor bedrijven & BN-ers: volg alleen die accounts die je écht aanspreken en waar je iets mee hebt.

Twitter is namelijk persoonlijk. Daar zullen sommige snelle verkopers & marketingbureautjes je graag anders over doen geloven, maar trap er niet in. Interactie met bedrijven & BN-ers is meestal maar minimaal: ze zijn alleen aanwezig om hun berichtjes de wereld in te sturen, op zijn hoogst een reply om meer aandacht te krijgen, aantal volgers te kunnen turven voor het volgende kwartaal rapport, maar niet (oprecht) bezig om het gesprek aan te gaan.

Moet je bedrijf dan helemaal niet aanwezig zijn op Twitter? Nee hoor, kan nog steeds nut hebben. Maar ga er niet vanuit dat mensen massaal toestromen om je nieuwe logo te bewonderen. De bedrijven die hier mee scoren zijn op een hand te tellen en hebben echt veel hierin geïnvesteerd: meerdere mensen en vaak een aparte afdeling of bureau. Als het nodig is, weten ze je wel te vinden uiteraard. Zeker voor bedrijven met direct klantcontact kan dat een waardevolle aanvulling zijn, een extra middel voor de klantenservice en zelfs eentje die de druk daarop kan ontlasten en bij kan dragen aan de reputatie. Kijk eens hoe goed ik geholpen ben?

Je Twitternetwerk filtert het nieuws voor je

Om belangrijk nieuws of relevante berichten van bedrijven te zien, daarvoor hoef je ze niet voor te volgen: daar heb je je netwerk voor. Als er dan een keer een gouden reactie, dienst of zelfs campagne is, dan stuurt ongetwijfeld een van je betrokken mensen uit je verzamelde volgers dat door met een retweet. Laat het netwerk dus voor je werken, Twitter is daarmee ook een filter voor het nieuws. Wat belangrijk is, komt vanzelf voorbij.

Als je als klein bedrijf juist vanuit jezelf als eigenaar of medewerker kunt twitteren, is dat veel waardevoller. Ineens heb je meerdere netwerken bij elkaar, verschillende interesses en veel contact momenten, ook buiten werktijd. Of je daar als bedrijf nu actief mee bezig bent of niet: dat gebeurt al. Ook op LinkedIn. Ook op Facebook. Ook op Instagram. Mensen gaan geen relatie aan met bedrijven, wel met de mensen die er werken.

Zelfs bij de webcare van bijvoorbeeld de NS worden de personen achter het account bedankt. Niet voor niets geven ze vaak aan wie er achter de knoppen zit, herkenbaar met het afsluiten met (meestal) ^ gevolgd door de initialen zoals ^NG. Oja, social media licht uit wat er gebeurt, zowel positief als negatief. Don’t shoot the messenger!

Let op: volg dus ook mensen die anders denken dan jezelf om te voorkomen dat je in een bubbel van gelijkgestemden zit. Dat is wel even zoeken naar een balans: discussie moet er zijn, maar zodra het schelden of persoonlijk wordt, dan zet je iemand de kroeg uit… ontvolgen, negeren of zelfs blokkeren zijn dan de opties.

Enkele tips

  • Neem de tijd. Je begint immers met 0 mensen om je heen. Dat moet groeien!
  • Diegene die je aanspreekt met een mention, die zal misschien ook even moeten wennen en je niet meteen terug volgen. Verwacht dus niet meteen reacties op al je berichten.
  • Doe rustig aan. Jij hebt straks 10, 20, 30 mensen in je tijdlijn. Die zijn niet allemaal tegelijk aan het twitteren, dus het aantal berichten is beperkt. Ga je op alles reageren, non stop, dan komt dat aan de andere kant van de lijn misschien wel erg stalkerig over.
  • Je kunt soms ook kiezen om niet te reageren of in elk geval eerst vragen hoe iemand iets bedoelt. Het is online, in een paar tekens, misschien is jouw interpretatie wel te negatief. Dat kan ook in een persoonlijk bericht: dan is meteen duidelijk dat je oprecht nieuwsgierig bent. Doe dat wel beperkt.
  • Speel niet op de man. Jij-bakken, ad hominem, hoe je het ook noemt, gewoon niet doen. Doet iemand dat wel bij jou, zeg dat dan en bij de tweede keer gewoon uit je tijdlijn gooien, terug dat open riool in en zelf de andere kant op lopen.
  • Geniet van hashtags tijdens TV. Het zogenaamde tweede scherm is vooral leuk bij vaste programma’s zoals #FirstDates.
  • Nog een keer: je hoeft bedrijven, zeikers, trollen, BN-ers, populisten en andere etters niet te volgen en kun ze zelfs helemaal blokkeren uit je tijdlijn. Doe dat vooral ook.
  • Wil je meer weten? Vraag het gewoon. Met de hashtag #durftevragen heb je eigenlijk al garantie dat iemand reageert. Ik heb dan expres hierboven ook niet uitgelegd hoe je een lijst van iemand anders vindt… Succes!

Er is nog veel meer mogelijk. Maar ik denk dat als je wilt starten met Twitter, je hier al aardig mee op weg bent!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.