Uitleg Storify: vertel eenvoudig verhalen met social media berichten

Hoe kun je uit de stortvloed aan online content rondom een onderwerp of evenement nog een strak verhaal maken? In 2011 braken Storify & Scoop.it door als “curating tool” om je hierbij te helpen. Storify heeft sinds die tijd flink aan populariteit gewonnen, niet voor niets. De tool biedt de mogelijkheid om snel tekst & beeld binnen bv Twitter, Facebook, Instagram, Flickr & Youtube te zoeken en aan elkaar te knopen. 

Voor veel journalisten een tool om gebeurtenissen in kaart te brengen, zoals de NOS, of achteraf reacties van publiek toe te voegen als een social report, zoals door Eindhoven Dichtbij. Ook ik zet de tool vaak in voor een verslag van een evenement met veel twitterend publiek, zoals de Social Media Club. Als eerste de officiële video van Storify:

 

Vorm je verhaal chronologisch of op thema

Waarom zou je Storify gebruiken in plaats van een website of blog? Ten eerste kun je razendsnel content toe voegen. Je zoekt op een bepaald woord of hashtag in Storify zelf, en vervolgens sleep je de gevonden berichten in de tijdlijn.

Voordeel: de originele content is bewaard met link en tijdstip inclusief auteur, zodat lezers door kunnen klikken. De berichten worden vervolgens bewaard op Storify zelf: mocht de auteur deze verwijderen, dan blijft je verhaal dus intact.

Op deze manier vorm je dus een verhaal op basis van blokken. Je kunt deze netjes onder elkaar plaatsen, of juist een stapje verder gaan en al een indeling maken op onderwerp. Je kunt namelijk tekst toevoegen tussen de blokken. Sorteer blokken om er een logisch verhaal van te maken en beeld en tekst af te wisselen. Tip: Klik bovenaan op “Collapsed View” om alle blokken tot een balk te minimaliseren om snel te kunnen werken.

Zo maak je het verhaal meteen jouw verhaal: Gebruik die mogelijkheid dus om jouw visie op het onderwerp en keuzes voor bepaalde content weer te geven. Bespaar jezelf een hoop tijd door vooraf al na te denken over een lopend verhaal, over de onderwerpen die je wilt melden en zet indien mogelijk al achtergrondinformatie klaar. Daarmee maak je de Storify waardevol. Knippen en plakken kan immers iedereen…

Gebruik verschillende bronnen

Twitter, Facebook, Youtube, Instragram, Google, dat zijn snel de belangrijkste bronnen voor een Storify, maar zeker niet de enige. Een aantal aanraders:

  • Flickr: De slapende reus op fotogebied. Vaak verguisd met de komst van Instagram door het achterblijven van het sociale karakter, echter nog steeds een enorm archief van vaak kwalitatief hoogwaardige foto’s en tegenwoordig ook video.
  • RSS: Gebruik RSS feeds van bijvoorbeeld een nieuwsblog over je onderwerp.
  • Storify: Gebruik snippets van jezelf of anderen binnen Storify die met de bookmarklet – uitleg volgt in een volgende blogpost – zijn verzameld. Je kunt ook zoeken binnen complete Storify verhalen.
  • Embedden van URL: Plaast een website of deel daarvan met embed.ly. Denk bijvoorbeeld aan delen van je programma of belangrijke informatie van je eigen (zakelijke) website.

Tip: zoals je ziet kun je andermans Storify dus ook gebruiken. Zo kun je dus als team elk een onderwerp uitwerken, die een persoon naderhand kan samenvoegen. Daarmee is de mogelijkheid om een andere persoon toegang te geven tot jouw Storify’s dus overbodig. Die functie is er namelijk wel, maar helaas betekent dat nog meteen alle rechten tot al je verhalen. Zonder backupmogelijkheid voor het herstellen  van eerdere versies of het kiezen van welke Storify’s precies geen aanrader.

Werk met tekst en beeld

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Zorg dus dat je ook de mogelijkheden gebruikt om beeld toe te voegen. Zoek binnen Instagram & Flickr naar relevante foto’s en op Youtube naar video’s.

Tip: Binnen Twitter kun je ook specifiek zoeken op afbeeldingen. Klik daarvoor op “Images” direct boven het zoekvak. Je krijgt dan alleen de tweets met een afbeelding daarin te zien. Voeg je deze toe aan de Storify, dan komen deze ook over vrijwel de gehele breedte in beeld en bij een slideshow beeldvullend. Hetzelfde geldt voor afbeeldingen uit andere bronnen.

Storify opties binnen Twitter

Zoals je ziet heb je daar nog meer opties, zoals het kijken bij een bepaalde user of lijst. Gebruik die opties om verder te kijken dan alleen je zoekwoord. Het is verleidelijk om te blijven bij de naam van je organisatie of evenement, maar zo zorg je juist voor diepgang in je verhaal. Nogmaals, knippen en plakken kan iedereen…

Publiceren van je Storify

Bovenaan een Storify kun je de titel en beschrijving ingeven. Gebruik deze: een goede omschrijving helpt je Storify gevonden te worden. Let op: Geef je titel direct goed op: deze wordt namelijk onderdeel van de URL.

Mocht iemand een bewegende GIF hebben gemaakt die je in je Storify kunt gebruiken, zet deze dan als eerste afbeelding in de tijdlijn. In de overzichtspagina’s wordt deze dan ook gebruikt: kijk op de blog van Storify voor voorbeelden. Welke pakt meteen je aandacht? Na klikken op publiceren kun je de Storify altijd nog bijwerken. Overigens is er ook een auto-save actief: pas dus op met experimenteren, want herstellen van oude volgordes blijft handwerk.

Go Social!

Zodra je een Storify publiceert, verschijnt een popup om deze makkelijk te verspreiden met de “notify” functie. Hiermee kun je alle geciteerde Twitteraars een bericht sturen om ze te informeren over de Storify met hun tweet daarin.

Een leuke manier om bezoekers snel een terugblik in woord en beeld te bieden na afloop. Zeker na een succesvol evenement zijn ze daar trots op en gaan ze dat bericht verder delen.  De tool is voorzien van de gebruikelijke social media buttons voor Twitter, Pinterest, Facebook, enzovoort.

Zoals gezegd worden de originele tweets gelinked in de Storify. Dat betekent ook dat jij en lezers ook op losse berichten kunnen reageren of doortweeten. Onderschat dat niet. Bij een druk evenement kun je zo snel een archief opbouwen van relevante content of personen, die je naderhand rustig kunt bekijken.

Embedden in WordPress, Posterous en meer

Elke Storify kun je gebruiken in andere websites door een embed code. Dit kan op twee manieren: embedden van de hele tijdslijn of als slideshow.

Met de eerste betekent dit wel dat bezoekers wat te scrollen hebben zoals in dit verslag, met de tweede is dat niet het geval. Als voorbeeld hieronder een slideshow van TEDxBrainport 2012. Bij het plaatsen van een Slideshow kun je aangeven of alle gebruikte tekst als HTML ook moet worden meegenomen wat goed is voor de vindbaarheid. Ook zijn er directe koppelingen met WordPress, Tumblr, Drupal, Posterous en MailChimp beschikbaar waarmee de Storify automatisch geplaatst kan worden.

Bekijk mijn Storify’s op Storify.com of natuurlijk die van de experts zelf op het Storify Blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.