Het gevaar van curating & filteren door Google & FlipBoard.

TED-Talk Eli Pariser: Beware online “filter bubbles”

Er is een nieuw medium en dat verpest onze jeugd.

Dat was zo bij de komst van de radio, Rock ’n Roll, de TV, games en zo verder. Die denkfout maakt Nicholas Carr deze keer niet, al speelt hij met zijn nieuwe boek “The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains” wel in op die angst. Alleen is deze keer niet de jeugd de pineut, maar de volwassenen zelf.

Daar raakt hij een kern van waarheid: De “jeugd” – en welke leeftijdscategorie je daaraan wil hangen is een tweede – heeft internet en de wereld van sociale media veel anders in haar handelen verwerkt dan diegene die daar niet mee zijn opgegroeid. In het artikel op MolBlog wordt ook aangehaald dat hij dit zelf ervaart. Genoeg reden om het internet te vervloeken.

Heeft hij dan helemaal ongelijk?

Nee. Er is veel informatie online. Er komt veel informatie online op je af. En we zoeken naar manieren om dat te filteren. FlipboardMy6Sense, tools als Scoop.it & Storify, naast de automatische (en onzichtbare!) filters van zoekmachines zijn we zelf ook driftig op zoek naar de juiste manier. Maar áchter die hulpmiddelen steekt een programma, een algoritme wat bepaalt wat jij uiteindelijk te zien krijgt.

Eerder had ik het al over het gebrek aan toeval & serendipiteit. Krijg je nog wel nieuwe informatie? Juist die informatie die je niet zocht? Nieuws  wat niet 100% bij jou past? Eli Pariser heeft het recent in een TED-talk goed verwoord. Een mooie oproep aan Facebook & Google en alle anderen om zowel transparanter te zijn over hoe ze filteren, maar vooral ook om te zorgen dat er beter gefilterd wordt. Enfin, bekijk de TED-talk van nog geen 10 minuten.

One thought on “Het gevaar van curating & filteren door Google & FlipBoard.

Laat een antwoord achter aan Noud de Greef (@Noud) (@Noud) Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.