Het Nieuwe Presenteren volgens Bento – mini seminar

Op donderdag 21 april gaf Bento Presentaties een mini seminar waarin het draaide om betere presentaties. Iedereen kent ondertussen de term Death by Powerpoint, maar doé het dan maar eens anders. Dat was het doel van deze avond: een tipje van de sluier en nieuwsgierig maken naar hoe het anders kan.

De presentatie begon na een introductie met een sheet met een paar bullits. Heel fout, maar het doel werd me al snel duidelijk: In de laatste bullet werd opgeroepen om als je dat las, direct MIJN te roepen, en daarmee een presenter te winnen. Wonderbaarlijk was ik nog de eerste ook, bij deze dus nogmaals dank voor het apparaatje, maar belangrijker: Bento had haar eerste punt bewezen.

Bullits en veel tekst op de slide zorgt ervoor dat veel mensen die gaan lezen. En dus niet meer opletten op jou als spreker. Gebruik de beamer en het scherm – als je dat al nodig hebt – als ondersteunend: beeld werkt dan veel beter. Enfin, ik riep dus MIJN, dwars door de spreker heen en de tweede presentator liep naar mij toe en feliciteerde mij. De helft van de zaal zat nog na te peinzen over wat er nu eigenlijk was gebeurd, de sfeer was gezet. Hieronder mijn aantekeningen van de avond:

Presenteren draait om het maken van contact

Een presentatie is niet bedoeld om informatie over te brengen, maar om te duiden en om te overtuigen. Voor de rest zijn betere middelen te bedenken! Alles draait om die ene boodschap die je hebt te vertellen. Deze eerste stap, het bedenken van wat je aan wie gaat vertellen, valt uiteen in drie:

  1. Je boodschap
  2. Je publiek
  3. Het schrijven zelf

Presenteren draait om het maken van contact om je doel te bereiken. En voor contact, moet je dus weten wie je publiek is. Begin daar dus mee.

Een oudere SlideShare van Bento: Leer beter presenteren in drie stappen

Wie is je publiek?

  • Wie zijn ze?
  • Waar liggen ze wakker van?
  • Wat wil je bij dit publiek bereiken?

Tip: Hang een foto van iemand uit je publiek op, leef je in. Hoe zou hij/zijn dit ervaren?

Schrijf je verhaal

Neem dat schrijven letterlijk. Laat de laptop dus dicht! Schrijf het verhaal wat je wil vertellen. Jouw eigen verhaal legt sneller de link tussen jou en je publiek. Dan komt het lastigste: kiezen. Kies wat je wel wil vertellen en wat niet. Door die beperking kies jij wat blijft hangen. Je hebt eerder je boodschap bepaald: alles wat je verteld moet daaraan bijdragen. Bij twijfel: schrappen! Stem af op WIIFM! Denk na over de vraag die het publiek zichzelf stelt: What’s In It For Me? Praat daarom dus ook in de taal van het publiek.

Contrast & spanningsboog

Zorg voor contrast. In je verhaal, in je woorden, in je slides. Daarmee blijft je boodschap hangen. Bijvoorbeeld het contrast van hoe het nu is of hoe het kan zijn. Hét schoolvoorbeeld daarvan is natuurlijk “I Have a Dream”, de speech van Martin Luther King.

Zorg voor een spanningsboog in je verhaal. Let op: het einde blijft hangen. Zorg dus dat daar de kern van je boodschap ook zit, wat je wil dat je publiek gaat doen of mee naar huis neemt. Een heel belangrijke tip: laat dat slot dus niet zijn: “zijn er nog vragen”. Daarmee geef je de regie uit handen en blijft die vraag dus bij. Dat wil je niet, je wil juist eindigen met een knaller!

Die knaller is belangrijk. Maak het heel plastisch bijvoorbeeld, zoals Jamie Oliver doet in zijn TED -talk. Bij weinig tijd, zap door naar de 12e minuut. Dat maakt indruk en… zorgt dat mensen het door gaan vertellen.

De juiste ondersteuning

De term zegt het al: ondersteuning. Jij als spreker blijft centraal. Die ondersteuning is effectief als het functioneel en sexy is. Het moet nut hebben en het moet er goed uit zien. Begin met een blanco sheet, stop met die huisstijl powerpoint. Zonde van de ruimte en mensen weten heus wel vanuit welke organisatie je spreekt. Nummering, ook overbodig.

Welke basiskleur neem je? Welk lettertype/font? Tip: gebruik je eigen laptop bij de presentatie omdat niet altijd alle fonts aanwezig zijn! Gebruik de twee kanalen visueel en verbaal, en niet het kanaal tekst. Visueel en verbaal worden namelijk los van elkaar verwerkt door onze hersenen. Tekst niet. Zodra je een sheet aanbiedt met veel tekst of bullits, gaat de aandacht daarnaar uit.

Werk dus visueel op je slides: gebruik 1 slide per onderwerp. Dat onderwerp is dan meteen duidelijk en leidt niet af maar versterkt jouw verhaal als spreker juist. Gebruik dus ook foto’s: zet ze beeldvullend. Tip: beelden van mensen werken! Pas op met animaties, ze moeten wel functioneel zijn.

Handouts of whitepapers

Maak geen 1:1 handouts van de sheets. Dat is feitelijk ook geen handout, daar heeft je publiek niets aan en jij eigenlijk ook niet. Wat dan wel: maak een mooi overzicht met de informatie, aangevuld met achtergronden, zodat je ook contactinformatie en een mogelijkheid tot actie kunt opnoemen.

Deel deze ook niet vooraf uit. Je wilt immers dat je publiek naar jou gaat luisteren in plaats van zelf alles door te nemen. En als dat al kan, dan hoef je dus ook niet te presenteren…

De laatste fase: het optreden

Dan is het zover… Het moment van presenteren zelf. Als je jezelf goed hebt voorbereid, kan er weinig meer mis. Het is immers jouw verhaal en je weet dat het gaat aanslaan bij dit publiek. De laatste tips:

  • Test de techniek!
  • De beamer kan ook uit
  • Zorg voor herhaling
  • Blijf in beweging
  • Leg klemtonen
  • Zorg voor pauzes
  • Vermijd “eh”, wees overtuigend
  • Blijf in het licht staan.
  • Oefen hardop, voor de spiegel
  • Zorg voor vrij zicht vanuit de zaal op jou als spreker
  • Gebruik een afstandsbediening
  • Neem rust voor je begint.

Tot zover mijn aantekeningen. Op de avond zelf is er nog veel meer voorbij gekomen, zoals de woordkeuze van Steve Jobs in zijn maandenlang voorbereide presentaties. Als slot van deze blog daar een mooi voorbeeld van:

5 thoughts on “Het Nieuwe Presenteren volgens Bento – mini seminar

Laat een antwoord achter aan Arnout Drenthel (@arnoutdrenthel) Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.