Eindhoven, the conversation city: Presentaties Steven van Belleghem & Peter Kentie

Woensdagmiddag 28 maart was ik op bezoek bij Piet Hein Eek, op uitnodiging van het Woonbedrijf voor een inspiratiemiddag rondom “The Conversation City”. Sprekers: Steven van Belleghem & Peter Kentie. 

Veel bekenden op deze middag. Uiteraard pers, veel bekenden van de SMC040 en anderen uit de Eindhovense Communicatie wereld. Grote gemene deler leek toch wel dat het vooral mensen waren die naast zakelijk ook privé Eindhoven een warm hart toe dragen.

Steven van Belleghem

Steven is waarschijnlijk de inspiratie geweest voor het thema, aangezien zijn boeken als titel hebben “The Conversation Manager” en “The Conversation Company”. Hij praat snel, maar wist de zaal goed beet te pakken met zijn verhaal over de mogelijkheden voor dialoog voor elke organisatie.

En daarbij natuurlijk eerst de uitleg over het belang dat die dialoog plaatsvindt. Tussen klanten van bedrijven, maar vooral ook tussen werknemers en die klanten. In deze tijd – ja, daar komt ie weer, mede door de doorbraak van social media – is transparantie noodzaak. En daarbuiten zijn er geen betere ambassadeurs dan trotse medewerkers.

Voor de liefhebbers van cijfers: 28% van de klanten en 40% van de medewerker is trots, maar vertelt daar niemand over…

Peter Kentie - StartupWeekend Eindhoven

Peter Kentie gaf daarna tekst en uitleg over de vorming van de nieuwe citymarketing organisatie van Eindhoven, Eindhoven 365. Of EHV365 voor intimici. Niet zozeer een verhaal ter inspiratie, wel een kijkje in de keuken. En dat paste goed op die middag met al die mensen die er zakelijk mee te maken zullen krijgen, maar vaak ook als inwoner de bron en drijvende kracht zullen zijn van de promotie.

Immers was dat de insteek van het verhaal van Steven: echte PR komt vanuit het hart van het bedrijf. Als de kernwaarden echt in alles zijn doorgevoerd en de werknemers (hier dus de inwoners) zich daarbij ook thuis voelen en als trotse inwoners die passie voor hun stad ook gaan uitdragen.

Die passie, dat zit in Eindhoven tegenwoordig meer dan snor. Het Lempje gaat de hele wereld over, T-Shirts met het Evoluon, het oude logo van DAF en nog veel meer zijn dagelijkse kost in het straatbeeld. Met een opmerking als “deprimerende stad” kwam in Eindhoven veel los, waarbij veel mensen die negatieve energie omgezet hebben in een postzegel. Zomaar een voorbeeldje van een jaar geleden. 😉

Werknemers & Inwoners

In het verhaal van Steven kwam ook naar voren dat het optimaal verbinden van de kernwaarden van een organisatie in de bedrijfscultuur alleen haalbaar is met de juiste mensen: bij de sollicitanten moet daar dus al op gelet worden. Vaardigheden kun je leren, maar de juiste instelling moet er al in zitten.

Dat doet me denken aan mijn eigen afstuderen op citybranding. Inderdaad, geen citymarketing waarbij er een label op de stad geplakt wordt, maar juist kijken wat die inwoner nu ziet als kracht van de stad. Een stad kan zijn inwoners immers niet echt kiezen, maar vooral: wie kent de stad in al zijn facetten nu beter dan die inwoner?

Bovendien is hij er zowel de afnemer, als werknemer en de bron van alle activiteiten in de stad, terwijl een bedrijf daar nog wel een beetje onderscheid in kan maken. Voor EHV365 zal de uitdaging misschien nog wel vooral liggen in het op een lijn brengen van al die subculturen en lagen in de stad.

Is dat zo gek, als je al ziet dat bedrijven zich steeds meer richten op branding, op merken en concepten en minder op marketing en producten? Waarom zou dat bij een stad dan wel passen? Laat het merk Eindhoven langzaam destilleren vanuit de samenleving in plaats van een nieuw labeltje.

Faciliteer dat, zorg dat de inwoners de tools en prikkels krijgen om hun trots richting te geven en te uiten, in plaats van te bedenken hoe het volgende logo eruit moet zien. Ook dat bedenken die inwoners zelf wel:

Lempke op de Schutting Emmasingel

Storify

Hieronder een Storify, een soort Twitterverslag, van de inspiratiemiddag gemaakt door Susan Steenbakkers:

Lees ook:

Geef een reactie