De beste manier om te leren is om het zelf te doen & het anderen uit te leggen. Voor de ontwikkeling van de website van Evoluon heb ik daarom gekozen om bijvoorbeeld niet de SEO geheel uit te besteden, maar om maandelijks overleg te hebben over hoe ikzelf de verbeteringen kan toepassen. Om daar geheel vrij mee te kunnen experimenteren, ben ik – naast natuurlijk het optimaliseren van mijn eigen website – gaan werken aan Hotel Strijp-S.
De domeinnaam was al een paar jaar inactief: ooit geregistreerd bij het werken aan het afstudeerproject over citybranding. Op de website, gebouwd met WordPress, zijn de bekendste hotels van Eindhoven geplaatst. Daarnaast zijn er teksten geschreven over grote evenementen in de stad, zoals Glow & de Feelgood Market, en bekende gebouwen zoals het Evoluon & het Klokgebouw.
Door vooraf de juiste keywords te bepalen, met enerzijds genoeg zoekopdrachten maar vooral ook passend bij het onderwerp, is de website afgestemd op toeristen die op zoek zijn naar een hotel in Eindhoven. Op elke pagina is een link naar Bookings.com waar men het hotel daadwerkelijk kan boeken.
Opening Blue Collar Hotel: tijd voor uitbreiding met advertenties en Hotel Geldrop
Op het moment van uitwerken van Hotel Strijp-S in 2013 was er nog geen hotel in het gebied aanwezig. Wel enkele concepten, maar het duurde tot het najaar van 2014 voordat het Blue Collar Hotel zijn deuren opende. Voor mij een reden op de site uit te breiden en de teksten aan te passen: minder focus op Strijp-S en meer op heel Eindhoven. Daarnaast ben ik gestart met het vullen van Hotel Geldrop.
Voor de link met Eindhoven is informatie toegevoegd over Eindhoven Airport, het centrum van Eindhoven, sportfaciliteiten en de bekende musea in de stad. Het Twitteraccount en de Facebookpagina worden met hulp van IFTTT gevuld met foto’s en berichten van bezoekers en helpen daarmee de vindbaarheid. Zodra er een groot evenement wordt aangekondigd, schrijf ik een speciale tekst. Zoals bijvoorbeeld over het concert van Faithless.
Ondertussen zorgen deze aanpassingen voor ruim 1000 bezoekers per maand, die de website vinden met gerichte zoekopdrachten rondom hotels en de vermelde informatie. Ik hou de aantallen & SERP (positie in de zoekmachines zoals Google) bij en bekijk de bronnen en meest gelezen pagina’s. Zodra ik een pagina toevoeg of teksten wijzig, krijg ik direct informatie over het effect van die actie.
Hotel Geldrop begint ook langzaam vorm te krijgen. Het aantal hotels is natuurlijk een stuk lager in dit dorp onder de rook van Eindhoven. Ook het type evenementen en reden van bezoek. Mogelijkheden zijn aandacht voor het Kasteel, het natuurgebied de Strabrechtse Heide of juist toeristen op doorreis op A2 of A67. Hiervoor ga ik online onderzoek doen, naar aantal zoekopdrachten en type evenementen. Meer volgt…
Advertorial voor hotels
Een volgende stap is dan ook onderzoeken van advertentiemogelijkheden. Google AdSense, de advertentieblokken in de zijbalk of elders op de website, is een optie. Ik heb hier echter niet voor gekozen vanwege de afleiding van de inhoud. Liever daadwerkelijke content over de geplaatste hotels & bijpassende banners.
Het aanbod voor de hoteleigenaren is dan ook duidelijk: unieke redactionele content door een professionele tekstschrijver, plus rechtstreekse link in plaats van de affiliate structuur van Bookings.com. Gebaseerd op de werkwijze en prijzen zoals gebruikelijk voor portals voor evenementenlocaties, heb ik dan ook een concreet aanbod voor hotels geformuleerd.
Hotel Strijp-S is geen zakelijke prioriteit, ondanks de leuke bijverdienste. Het ontdekken van de mogelijkheden rondom content en zoekmachine optimalisatie biedt mij echter waardevolle informatie voor gebruik in websites voor mijn werkgevers & De Gulle Vormgever.