Startup Weekend Eindhoven

De vijfde editie  van Startup Weekend Eindhoven 2014 zit er weer op, voor mij de vierde maal dat ik samen met een aantal anderen als vrijwilliger de organisatie van dit event op me heb genomen. Naast een drukke periode met het voorbereiden heb ik het afgelopen weekend met name de online communicatie van het event verzorgd. Op naar de editie van 2015: op 8,9 & 10 mei is er een speciale editie over High Tech & Design.

Dat verliep via het Twitter account @swEindhoven en een blog op UP.CO. Hieronder de liveblogs van de twee presentaties gegeven op zaterdag door Shinjan Dashupta van Proxible en Hugo Ploegmakers van Shapeways, gevolgd door het persbericht over de winnaar. Eerder schreef ik bijvoorbeeld ook over het pitchen op een Startup Weekend en mijn tip voor deelnemers en reden om deel te nemen aan de organisatie. Meer op het blogoverzicht op Startup Weekend Eindhoven!

 

Proxible logoShinjan Dasgupta (Proxible) – Een wantrepreneur

Shinjan Dasgupta noemt zichzelf een wantrepreneur (Want To Entrepreneur), maar is dat stadium allang voorbij met Proxible. Proxible is ontstaan op de vorige editie van Startup Weekend Eindhoven.

Shinjan had een idee over combinatie van mobiel, content en sensors. Realtime informatie is niet meer genoeg. Er moet iets komen om te kunnen voorspellen welke informatie nodig is en op welke plek. Tijdens Startup Weekend kreeg dat idee meer en meer vorm, maar was daarmee nog lang niet af. Tijdens deze editie vertelde hij over het vervolg en de tips voor de nieuwe generatie.

De eerste stap: netwerken. Ga praten met mensen. Voor inspiratie, voor advies, en mogelijke samenwerkingen. Uiteindelijk kreeg hij ook zo ruimte voor werkplekken. Zijn tip om met andere drukbezette* CEO’s in gesprek te komen: ga de lunchpauzes af. Zoek uit waar de mensen zitten die je kunnen helpen, en wees daar aanwezig.

Kritiek, kritiek, en nog meer kritiek

Zorg voor veel testmogelijkheden en luister naar je gebruikers. Elke feedback is welkom, leer van je fouten. Dat is niet altijd even leuk: mensen gaan je idee tot de grond toe afkraken. Shinjan’s advies: als je echt gelooft in je idee, blijf doorgaan. Blijf vragen om feedback. Van bestaande producten en ook voor ideeën die je hebt. Je weet daarmee snel of het kan werken en wat niet, en betrekt gelijktijdig je doelgroep.

Schakel experts in en werk aan je team

Tweede tip: zorg dat je blijft werken aan je team en op tijd experts betrekt. Met name op het gebied van Sales. Het eerste echte succes zal nog wel even op zich laten wachten, dus je hebt nog niets anders te verkopen dan vertrouwen in een idee. Die salespersoon moet de beste zijn die je kunt krijgen, want hij heeft geen merk om op terug te vallen

Je kunt hem natuurlijk wel helpen door te zorgen voor een eerste klein succes. Je MVP, minimal viable product, zorg dat een basisoplossing hebt die kunt verkopen en daarmee je eerste inkomsten krijgt. Dat product is niet perfect en zeker niet je einddoel, maar met die inkomsten kun je blijven bouwen, blijven bestaan. Better done than perfect.

Zo kun je jezelf onderhouden en de noodzaak van investeerders zolang mogelijk uitstellen of in elk geval minimaliseren. Geld blijft een probleem, het leven binnen een Startup is hard. Mensen uit je team zullen wegvallen, ook vanwege tijdsdruk, stress, ego’s.

Er is zoveel uit te zoeken, ieder heeft zijn eigen visie. Shinjan heeft elke week een sessie waarin iedereen opschrijft wat hij gedaan heeft en wat hij denkt dat beter kan. Zo blijft de focus op het werk en wordt iedereen gehoord. Geld heb je misschien niet, maar wederzijds respect is veel meer waard.

Innovatie dankzij partners

Proxible is nu toe aan de volgende stap, met samenwerkingen met KLM (Om personeel tijdig te laten weten of ze bij de goede (of verkeerde) gate staan en zo vertraging te voorkomen), EIndhoven 365 (Bij Glow en nu een nieuw project een loyaliteitssysteem), NS, (bestelsysteem).

Met zulke partners en de speciale modules kan het product groeien. Er is geld om iets te ontwikkelen en een partner voor feedback. En zodra elke dienst werkt en live staat, kan hij vaker verkocht worden. Daar zit de kans: ga op zoek naar partijen met speciale wensen, ontwikkel een klein onderdeel speciaal voor die klant en probeer het daarna vaker te verkopen. Schalen!

Werk samen met manusjes van alles

Je bent een startup, er moet veel gebeuren. Je weet vooraf niet wat voor verschillende vaardigheden er nodig zullen zijn. Erg handig om dan een marketeer te hebben die ook video’s kan maken. Een techneut die ook overweg kan met designklusjes. Ook hier weer: better done than perfect. Neem de kritiek voor lief want je hebt weer iets af, krijgt er feedback op, hebt ervan geleerd en kunt doorgroeien. 

* Nog een tip van Shinjan: De enige reden dat er CEO op zijn visitekaartje staat? Dan ellen de mensen uit de oude corporate wereld eerder terug.

 


 

Hugo Ploegmakers (Shapeways): Leer van je fouten

ShapewaysHugo Ploegmakers, werknemer #15 van Shapeways, genoot van het ondernemende publiek op Startup Weekend Eindhoven en vertelde niet over alleen de successen, maar ook de leermomenten in de afgelopen jaren.

Hoewel 3D printen nu een enorme vlucht heeft genomen, bestaat de mogelijkheid eigenlijk al 15 jaar. De kracht van Shapeways zit vooral in het beschikbaar maken van de techniek en het platform voor iedereen. Gestart in 2007 op de HTC, als spin-off Philips zelfs, en nu in 2014 een nieuwe fabriek geopend op de Kanaaldijk Zuid in Eindhoven.

Samenwerking met Soundcloud

Als eerste voorbeeld van de leermomenten was het voorbeeld van de samenwerking met Soundcloud. Niet iedereen kan een design maken, met de beschikbare tools indertijd althans.

Het idee was als via Soundcloud een ontwerp van de geluidsgolven van een favoriet muziekje omgezet kon worden naar een ontwerp voor een telefoonhoesje?

De verwachtingen waren hoog. Het zou gaan knallen. Veel verkoop. Veel productie. Maar hoe zou je de designs uit elkaar? De golven zijn niet direct herkenbaar, welk hoesje is voor wie? En wat als deze dienst echt viraal gaat? Komt de gebruikelijke productie in gevaar?

Uiteindelijk bleek het bestelde aantal minimaal. Maar om nu echt van een mislukking te spreken? Nee. Er was nu immers een platform voor zulke apps die verschillende (online) diensten aan elkaar knopen naar het systeem van Shapeways. Dat plaveide de weg voor het volgende partnerschap: Google. Dat werd een samenwerking om (technisch) design ook in beeld te krijgen bij meisjes rond het project Made w/ Code. Google.

Zonne grote vuurbal jong!

Probleem twee: Bam, explosie in fabriek van nylon die 60% uitmaakte van de grondstof in het productieproces van Shapeways. Mogelijk wat het materiaal een jaar lang beperkt leverbaar… En nu?

Shapeways ging op zoek naar andere leveranciers. Dat betekende veel onduidelijkheid over kwaliteit, dus moest men zelf meer controle gaan uitvoeren op de kwaliteit, zowel in het eigen proces als bij leveranciers. Daarvoor vloog men de hele wereld over met als tweede passagier een machine om de kwaliteit te meten. De klanten hebben er uiteindelijk niets van gemerkt en dit probleem leverde een groot voordeel op beter begrip van eigen proces.

Hurricane Sandy: NY, we might have a problem…

Probleem 3: Storm. Een simpel mailtje van de directeur, over de storm Sandy die naar NY kwam. In het kort: ‘Let op, mensen kunnen mogelijk niet naar het werk komen in New York, en thuis werken zou lastig zijn zonder stroom.

Hugo Ploegmakers (Shapeways) presenteert op Startup Weekend EindhovenGelukkig draaide er ook een fabriek in Eindhoven, dus productie kon gewoon doorgaan. Dacht men. Helaas, de servers stonden bij La Guardia Airport. Die luchthaven nabij New York was ook hermetisch afgesloten, dus ook de servers onbereikbaar. Shapeways lag plat, ook niet in Eindhoven.

Maar he, ook hier van de nood een deugd maken: Al die ideetjes die zijn blijven liggen werden nu opgepikt en uitgewerkt. Veel tijd voor todo lijstjes, brainstormen enzovoort. Het was een bijzondere ervaring in NY. Binnen het ecosysteem van Startups werden alle beschikbare middelen gedeeld. Stroom, kabels, alles wat er wel was.

Voor Hugo een eyeopener: dat moet ook meer en meer vorm krijgen Eindhoven. Wees open en deel. Dat is dan ook de reden ook dat hij op het podium stond, om zo de volgende ‘Shapeways’ te helpen. 

 


 

 

VRroom wint Startup Weekend Eindhoven 2014

Startup Weekend EindhovenBekijk elke aanschaf vooraf in 3D in je eigen huiskamer

VRroom heeft de vijfde editie van Startup Weekend Eindhoven gewonnen met een startup die je producten laat bekijken in 3D in je eigen omgeving. Het team onder leiding van Bart Burg heeft hiermee de jury weten te overtuigen in een vlammende pitch. Zij waren één van de tien teams die in het weekend van 28 tot en met 30 november 2014 een idee tot startup hebben omgezet.

Startup Weekend Eindhoven - VRroom - Winnaars 2014
VRroom – Winnaars Startup Weekend Eindhoven 2014

De jury met daarin Nick Kalliagkopoulos (RIF), Fancy van der Vorst (Gemeente Eindhoven), Brian Park (Philips), Eugene Kaerts (NextOEM), Patrick Gabriëls (Partner EY), Bert-Jan Woertman (High Tech Campus) was lovend: ‘Ze hebben het goede moment te pakken: de benodigde VR technologie is nu beschikbaar voor het grote publiek, compleet met bruikbare apps.

Hoe VRroom het voor elkaar heeft gekregen om in 54 uur een werkende demo live te krijgen, nagedacht heeft over hoe ze de markt op gaan en zelfs de tijd hebben gevonden om het business model te valideren is simpelweg indrukwekkend. Na lancering zal de competitie zwaar zijn. Als ze erin blijven geloven en hard werken, gaan we nog veel van ze horen.’

Eindhoven blijft Startup City: volgende editie in voorjaar 2015

Voor Eindhoven was dit alweer de vijfde editie van Startup Weekend waarmee de stad haar naam als Startup-city hoog weet te houden. Met 65 deelnemers uit heel Nederland en een kleine vertegenwoordiging uit Duitsland, België en Engeland, 22 mentoren, 32 pitches en uiteindelijk 10 startups in de dop is de organisatie onder leiding van Victoria Martinez meer dan tevreden.

Startup Weekend Eindhoven - Group picture 2014
Alle deelnemers, crew, mentoren en de jury van Startup Weekend Eindhoven 2014

De organisatie wil daarnaast ook alle sponsoren bedanken. De BOM, Gemeente Eindhoven, High Tech Campus, Shapeways, Dutch Accounting House, Brainport Development, Fiware, EY, Esri en Font. Een bijzonder dankwoord voor de sprekers: Hugo Ploegmakers van Shapeways, Shinjan Dasgupta (Proxible) en Ana Mihail (Blackbox).

De volgende editie staat alweer in de steigers, de organisatie is op zoek naar een geschikt moment in het voorjaar van 2015. Meer informatie volgt snel op www.sweindhoven.com.