Mini vakantie in Zutendaal: Blote voetenpad, Landal & Railbike bij Park Hoge Kempen

Aan het einde van de meivakantie zijn we in een 50 minuten naar Zuid Frankrijk gevlogen. We kwamen terecht in een groene Ardèche. Althans, zo voelde het. We zaten namelijk last-minute in Zutendaal, zeg maar net links van Maastricht in Belgisch Limburg. Wat een warm bad. Het vakantiepark Landal Mooi Zutendaal. De natuur. De Railbike. Het Blote Voetenpad. Of beter gezegd, het hele gebied van Nationaal Park de Hoge Kempen, waar we eigenlijk maar een klein puntje van hebben gezien in de drie dagen dat we te gast waren.

Tip: Wil je ook wat 360 graden video’s zien, zoals een Timelapse van de Railbike? Die staan in een aparte blog: Zutendaal 360

Landal Mooi Zutendaal

We hadden het Landalpark Mooi Zutendaal uitgezocht voor onze minitrip. Prima huisjes volgens de foto’s en reviews, variërend van blokhut tot complete villa. Met de voorspelde 25 graden was een blokhut met twee maal twee bedden prima. Dachten we. Bij aankomst werden we verrast met een upgrade. Van type 4B1 naar 4B2, zoiets. Van vier naar zes persoons, dachten we. Enfin, het huisje zelf konden we pas om drie uur in, maar daar hadden we rekening mee gehouden. Even lekker eten, rondje lopen op het park, alles op zijn tijd.

Kwam goed uit, want Saar & Roos hadden een lijstje gemaakt van dingen die ze wilde doen in de vakantie. Sushi hadden we thuis al afgevinkt, maar een klimpark, zwembad, blote voetenpad, hamburgers eten en nog een keer zwemmen is niet echt haalbaar in de eigen achtertuin. Klimpark lukte al een kwartier na aankomst, want tussen de bomen was een klein stuk afgezet met touwen, balken en meer. Konden ze even hun energie kwijt na de enorme lange rit naar de Ardèche. Ehm, Zutendaal. Dat bleek dus een 50 minuten rijden te zijn vanaf Eindhoven. Zelfs mijn werk is verder.

Uitgeraasd en wel, liepen we verder over het park. We zagen de blokhutten, waarvan we er eentje oorspronkelijk geboekt hadden. Mooi tussen de bomen, veel ruimte ertussen, gras voor de deur zodat de kids konden stuiteren terwijl wij met een echt Belgisch biertje op de vlonder zouden zitten… Maar de nummers klopten niet. Ons huisje stond elders op het park. We liepen rechtsaf, keken elkaar aan, liepen linksaf, tussen haast Toscaanse sferen met witte bungalows. Dat was nogal een upgrade!

Flinke keuken, twee badkamers, boxspring, veel licht en glas, een lekker terras. Hier zouden we ons wel vermaken! Tja, in de blokhut hadden we het ook prima gehad, maar dit is dan toch wel even extra lekker. Het weer werkte natuurlijk ook goed mee, maar zo’n ruimere plek is natuurlijk niet verkeerd mocht het even een uurtje regenen. De bungalow had ook een apart hok voor fietsen, compleet met stopcontacten. Met het natuurpark de Hoge Kempen voor de deur is Mooi Zutendaal natuurlijk een perfecte uitvalsbasis voor wandelaars en fietsers. En dan maakt het weer niet zoveel uit, als het maar niet regent. Ja, het is jammer voor de foto dat er wolken zijn, maar een dag lang actief in volle zon, daar wordt je ook niet blij van.

Railbike Limburg

Dus kozen wij ervoor om ’s ochtends meteen op pad te gaan. Want wij hadden in begin mei 2018 dus drie dagen lang volle zon en dik 25 graden. Je krijgt wat je verdient. Snel kijken wat we van het lijstje van Roos en Saar verder konden afvinken: Zaterdags zijn we meteen naar het Blote Voetenpad en de Railbike Limburg gegaan. Als eerste de Railbike, voordat het echt warm zou worden. Railbikes zijn een soort karretjes die over het spoor rijden. Meestal (ik vermoed eigenlijk altijd wel) op een spoor wat niet meer in gebruik is.

Zoals een oude spoorbaan gebruikt voor de mijnbouw, wat ook hier het geval was. De Hoge Kempen is eigenlijk als geheel een oud mijnbouwgebied. Net als in de Nederlandse Mijnstreek rond Kerkrade & Heerlen zijn de mijnen weg, maar is het landschap flink veranderd door die eigenlijk korte periode van intensieve industrie. Ook de spoorlijnen zijn vaak een snee door het landschap, zo recht mogelijk, en zo geleidelijk mogelijk omhoog. Of omlaag, zou later blijken.

We hadden het eerste tijdslot van de dag gereserveerd (starten is mogelijk om 10, 12, 14 & 16 uur) en werden enthousiast ontvangen. Of ik al had ontbeten. Anders was er nog wel iets met veel granen. En zo zat ik best vroeg aan een witbiertje, gebrouwen in de streek. De railbikes behoefden toch weinig sturing, sterker nog: het is of fietsen en vooruit, of op de rem trappen. Zo legde de instructeur ons uit, geheel in stijl met conducteurscap. Dat laatste hoefde alleen aan het eindpunt na een acht km, waarna je (na een pauze) het karretje kon draaien en weer terug.

De karretjes zijn prima voor vier personen overigens. Twee kunnen er luieren, twee mogen trappen. Echt opletten hoeft niet: Alsmaar rechtdoor, tussen de bomen door. Wel even remmen voor de overweg, maar men hoort je echt wel aankomen fietsen. Zeker in de zomer een aangename afwisseling. Sommige stukken geheel door de bladeren, andere stukken keek je wat verder weg over de weilanden. Drie kwartier heen… en 20 minuten terug. Want de fietsliefhebbers onder ons weten het wel: België is een groot vals plat. Heel stiekem ga je honderden meters omhoog. De terugweg was dus lekker freewheelen. Even bijkomen, want we hadden nog een tweede activiteit op het programma staan.

Tip: Bekijk de 360 graden video van de Railbike ervaring.

Blote Voetenpad Zutendaal

Vaste combinatie voor iedereen in Zutendaal, is om na de Railbike door te gaan voor het Blote Voetenpad. Deze attractie is direct bij de Lieteberg, een van de zogenaamde toegangspoorten van het natuurpark Hoge Kempen. Ook het startpunt voor een van de vele wandel- of fietsroutes door de natuur & met insectenmuseum.

Dit stukje van het park bestond vooral uit heide & loof- en naaldbos, niet veel anders dan in de achtertuin van Eindhoven. Alleen dan uitgestrekter en met minder (geen) auto’s op grote stukken van de routes. Ik keek al verlekkerd naar de borden met de aangegeven Mountainbike-routes. 80 km als EURegio route, of drie lussen van een 20 tot 30 km elk. Nu echter gingen de schoenen uit voor het Blote Voetenpad. Nu ben ik wel een keer bij Deurne op het Toon Kortoomspark door de modder gestampt en bij Elsendorp door de weilanden, maar dit was toch een andere orde.

Lange paden, trappen, heuvels, een uitkijktoren, een beekje: het pad leek maar niet op te houden met zand & houtsnippers. Ook een stukje onder de grond door en een waterplas vol dikkopjes. Aan het einde van de 3 km stonden nog een hele reeks bijenkasten en insectenhotels voor verschillen vliegbeesten. Bleek dat er ook nog een vlindertuin was. Alleen al het pad ben je zeker een uurtje zoet mee. Tip: neem een lunchpakketje mee en vlei je neer bij de uitkijktoren voor de pauze. Mijn pauze volgde aan het einde, want wanneer je in België bent… Na afloop even de voeten wassen, wat splinters zoeken (viel mee, eentje van maar liefst 2 mm lang, hoort erbij), en op het terras: Plop, het tweede echte Belgische biertje van het weekend. Proost!

Wandelen op Park Hoge Kempen & genieten op Mooi Zutendaal

De dames hadden vrijdags natuurlijk al twee minuten na binnenkomst op Landal Mooi Zutendaal geroken dat er een zwembad was. Binnen en buiten. Dus het antwoord op de vraag ‘Wat gaan we nu doen?’ was dan ook niet heel verbazingwekend: terug naar het huisje (understatement) en naar het zwembad! Geen ontkomen aan. En binnen no time lagen we in het water.

Het was geen subtropisch zwemparadijs, maar een prima klein binnen- en wat groter buitenbad. Binnen lekker warm, buiten was er nog wat zon nodig voor het water zelf. Zo – hou je duim en wijsvinger een paar cm uit elkaar – koud. Geen probleem voor de diva’s overigens. Gelukkig mochten wij op de ligstoelen, zonlicht reflecteren naar het koude water. Even bijkomen, want uiteraard wilden we het maximale halen uit deze minivakantie.

Zondags zijn we daarom vroeg uit de veren gegaan. Althans, voor zover half negen vroeg is op een actieve vakantie. Weer naar de Lieteberg: deze keer voor een van de wandelroutes. Heel het park ligt vol paden. De wandelpaden zijn goed aangegeven met paaltjes en kleuren, de fietsroutes ook met de knooppunten. Voor die laatste is het dus wel handig om vooraf een route uit te stippelen met tactisch geplande tussenstops. Plop. Want gastvrijheid, dat kennen ze wel. Onderweg meerdere fietscafé’s gespot. Maar daar waren we niet voor gekomen. Deze keer.

We liepen door het bos en over de heide. Langs een wei vol paarden en een Mariabeeld, boven aan de heuvel. De Hesselsberg, onderdeel van een kilometers lange rand in het landschap, ontstaan in de ijstijd(en) en die het einde van het Kempens plateau markeert. Geen auto’s, veel groen: veel rust. Er stond een steen, een zwerfkei, die die stilte nog eens benadrukte. Erop stond geëtst ‘De dag heeft een schelp aan de oren gezet en de dingen gebeuren in een helder ver ruisen’.

Voor nu een klein rondje vanwege de kinderen, de warmte en hun vooruitzicht op het plonzen in het zwembad, maar hier willen we nog wel eens terugkeren. Hoe en wat, dat bespraken we ’s avonds bij het laatste avondmaal op het terras van het restaurant van Mooi Zutendaal. Nog één keer genieten. Limburgs varkenshaasje met gesmolten brie en sausje van Luikse siroop. Geen wonder dat er zoveel wandelaars te vinden zijn. Dat genieten moet er ook weer afbewogen worden.

En dat kan dus ook prima. Wij hebben slechts een taartpuntje ontdekt van de Hoge Kempen, maar als je zo kijkt op de website, is er nog veel meer, en ook heel anders. Zeker het stukje Connecterra wil ik nog eens ontdekken. Daar vind je vier terrils (Steenbergen van mijnafval), waarvan je er ook drie kunt beklimmen, omgeven met waterpartijen. Of…

Nieuwsgierig ben ik naar de rest. Dat gaat er vast nog wel een keer van komen, want alles was top daar in België. Natuurlijk was alles op het park prima in orde en meer dan dat (ze weten je wel lekker te maken met zo’n upgrade, het went snel…), maar het grootste compliment is nog wel dat ook alles buiten Mooi Zutendaal goed was. De gastvrije man van de Railbikes, de mensen onderweg, het onderhouden park & wegwijzers, de rust, de autovrije paden…

Snel terug, met de mountainbike, ik zeg: mannenweekend! Proost!