Een bezoekje aan het befaamde kunstmuseum van Rotterdam: Boijmans. Binnenkort gaat de deur grotendeels op slot voor een langdurige verbouwing, plus de laatste dag van de grote expositie over Rubens, én het was een druilerige zondag: perfecte dag dus.
Samen met de kinderen (dus wel wat sneller langs de werken dan gebruikelijk) struinden we door de vele zaaltjes: In het oude gedeelte van het museum zijn er langs het centrale plein wat grotere zalen maar vooral een reeks van kamertjes te vinden waar telkens een handjevol werken hangen. Deze keer zelfs voorzien van pastelkleur aan de muren: in de ‘Collectie als Tijdmachine‘ zijn daarnaast de werken uit de vaste collectie gemixed op een andere manier dan gebruikelijk. Niet altijd braaf dezelfde stijlen naast elkaar, maar de gastcurator Carel Blotkamp heeft gezorgd voor contrast.
Waar nu de meeste mensen voor kwamen echter, was Pure Rubens: een overzicht van Rubens’ olieverfschetsen. Hierin waren niet alleen de werken in bezit van Boijmans te zien, maar ook velen van het Museo Nacional del Prado in Madrid. Samen hebben ze ervoor gezorgd dat de mooiste schetsen eindelijk samen te zien waren. Voor Roos was de uitleg over een van de grote werken echter goed voor minutenlang kijkwerk naar ‘De ontmaskering van Achilles te midden van de dochters van Lycomedes’: hierbij was muur vullend het verhaal & de symboliek achter het schilderij gepresenteerd.
Uiteraard, als slagroom op de taart: de spiegelkamer en Pipilotti Rists ‘Laat je haar neer’ bezocht. Tijd voor een selfie!