Citybranding voor een kleine Franse gemeente

Mijn vakantie zit er alweer op, na twee weken in het zuiden van Frankrijk gekampeerd te hebben. Een week in Sommières en een week in Dieulefit. Beiden dorpjes vallen onder de categorie pittoresk en lijken vooral te drijven op de toeristen die de smalle middeleeuwse straatjes ’s zomers overspoelen. Of toch niet? 

De kracht van tradities

In Sommières was het net de tijd van de stierenrennen. Een week vol tradities waar je als Nederlander gerust van mee magSommieres bootjes genieten. De stieren worden door de straten geleid naar de wagens en in de arena vindt een ander soort stierenvechten plaats dan het bloederige Spaanse: de course camarguaise.

Op de rivier wordt een soort Ter Land Ter Zee en in de Lucht gedaan met vlotten, waarna de woeste zeelui zich compleet laveloos zuipen onder het genot van een dweilorkest.Tradities, tradities, tradities, waarmee de inwoners van het dorp sterker met elkaar verbonden raken dan ooit. Van citymarketing naar citybranding: het draait niet om de marketing naar buiten, maar juist een sterke interne branding.

Inwoners als ambassadeurs

Ook in Dieulefit leek dit principe van interne branding in plaats van externe marketing gebruikt te worden. Maak je inwoners trots en ambassadeur, krachtiger dan welke reclame dan ook. In de straten van het dorpje hingen doeken met mooie foto’s van de lokale middenstand. Trotse ondernemers.Misschien niet iets wat je als toerist direct bindt, indirect werkt die trots en waardering beter dan wat dan ook. Het zit in het bloed van de mensen, het komt van binnenuit.

Ook de burgemeester leek erdoor bevangen, of op zijn minst actief mee bezig, zo bleek uit het reageren en retweeten van enkele van mijn tweets over haar gemeente. Het lijkt iets kleins, maar zulke betrokkenheid doet veel goed voor de gemeenschap zelf.

Citymarketing met lokale ondernemers Dieulefit
Communicatie op vakantie: citymarketing van een kleine Franse gemeente.

Citybranding als afstuderen

Deze vorm van citybranding was het onderwerp van mijn afstudeerscriptie indertijd. Samen met Ingrid & Esther heb ik voor de gemeente Best gekeken naar de mogelijkheden van citymarketing juist voor een kleinere gemeente. Daar kwamen vergelijkbare ideeën uit, gebaseerd op het centrale idee: maak je inwoners ambassadeurs. Als ik dat zo weer zie, zelfs al is het op vakantie, dan kriebelt het toch wel weer. Zou ik daar niet weer wat mee moeten gaan doen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.