Instagram had al lang een grote schare gebruikers op iOS (de iPhone) en begin april kwam de langverwachte versie voor Android uit. Langverwacht, maar toch onverwachts. Over die release was genoeg over te doen. Vandaag, slechts enkele dagen later, werd bekend dat Instagram voor een miljard dollar wordt overgenomen door Facebook. Een tweede schok voor de fans.
Deze overname verklaart de toch onverwachtse release van de Instagram versie voor Android: een extra duwtje in deze overname onderhandelingen. Dat is jammer, want nu is het eigenlijk een beta-versie: Naast enkele bugs en de slechte vertaling naar de Google-functionaliteiten en look & feel is de app nog niet compleet in vergelijking met de iOS-versie. Aan reacties op deze beta-status werd voorbij gegaan bij de fans van de applicatie, met als belangrijkste verweer dat Instagram draait om de grote community.
Nog meer opmerkelijk nieuws voor de objectieve buitenstaander: niet iedereen was even blij met de instroom van Android gebruikers in de community. Met de overname door Facebook is daar nog een schepje bovenop gedaan: er wordt zelfs gevraagd om alternatieven voor Instagram vanwege die overname, met een pré voor iPhone only. Op zich geeft die roze bril wel inzicht in iets waar Facebook jaloers op mag zijn:
Instagram heeft fans, Facebook gebruikers.
Wat is Instagram dan?
[blackbirdpie url=”https://twitter.com/#!/asdebest/status/187967827242786817″]
Terug naar de feiten: Instagram is een app om foto’s snel te voorzien van een filter en te delen op het eigen netwerk, maar ook Facebook, Twitter, Tumblr, FourSquare & Flickr. Het eigen netwerk is vrij simpel: op PC of Mac zie je alleen de foto met opmerkingen, in de app op Android of iOS kun je browsen door de foto’s van je connecties en meer.
De kracht van het netwerk zit in de focus op foto’s, waar compact reacties op geplaatst kunnen worden en likes gegeven. Er is dus geen verwatering door externe linkjes of losse conversaties, zoals op Facebook & Twitter. Dat zijn kleine plusjes en minnetjes: Instagram heeft de grootste userbase en bij zulke apps gaat dan toch de macht van de grote getallen gelden.
[blackbirdpie url=”https://twitter.com/#!/MarcelWalkeuter/status/189441300905476096″]
Vergeet ook de aloude tegeltjeswijsheid niet: Gratis bestaat niet. Ook Instagram wil geld verdienen en 1 miljard voor 9 medewerkers is natuurlijk een mooi salaris. Facebook heeft een bedreiging voor haar community weggenomen- immers draait het platform meer en meer om het delen van foto’s, denk aan de nieuwe timeline – en daarmee in een klap heel wat data verworven. Hoewel Instagram nog lief en onschuldig leek, is van Facebook wel duidelijk dat die data hard nodig is om gratis te betalen.
Is de Instagram community wel zo sterk?
Mijn persoonlijke mening: Die community wordt te hoog ingeschat. Ja, de likes en kleine comments op je foto zijn leuk. Ook het browsen door foto’s. Dat idee is echter niet uniek en de community is nog lang niet volgroeid. De opmerkingen en de drang om de community binnen één systeem te houden spreken voor zich. Ook kun je je afvragen wat de waarde echt is, aangezien de meeste foto’s ook op Facebook, Posterous en Twitter verschijnen en daar de reacties en likes krijgen.
Op de fotosite Flickr zijn al meerdere van zulke verschuivingen door nieuwe functionaliteiten geweest, een van de grootste was het moment dat de site korte films toeliet. Flickr, hoewel toe aan een redesign van de layout, biedt veel meer mogelijkheden voor de creatieve fotograaf – waar Instagram prat op gaat – door de mogelijkheden van sets, groepen, en sinds kort ook gallerijen met foto’s van meerdere gebruikers. Overigens was Flickr allang afgeschreven, toch draait deze slapende reus nog steeds mee en is nog niet opgegeven door Yahoo. Ooit groter dan Google, die nu zelf Picasa heeft als tool…
Wanneer het middel een doel op zich wordt
Het lijkt daarmee dat het middel, een tool om filters op foto’s te zetten en te delen op sociale platformen, een doel op zichzelf is geworden. Het sociale platform is ook nog eens onderdeel van dat middel. Deze combinatie van deze twee aparte functionaliteiten is natuurlijk vragen om problemen, daar zijn genoeg voorbeelden te vinden. Bijvoorbeeld bij een overname – zoals nu bij Instagram – maar ook de kans dat een toepassing stopt door het uitblijven van een overname.
Denk aan Delicious, waar zelfs de eerste berichten over dat de eigenaar Yahoo (alweer…) het in de etalage zette, al direct een enorme leegloop betekende. Het moment dat Posterous overgenomen werd door Twitter en de vragen over de toekomst die daarvan nog steeds onbeantwoord zijn. En Pinterest, zou Google daar al zijn oog op hebben laten vallen?
[blackbirdpie url=”https://twitter.com/#!/ThomasMarzano/status/189407925570252800″]
Bij het gebruiken en kiezen van je apps, kies daarbij voor jezelf, als gebruiker. Privacy en de vraag wie je foto’s mag gebruiken is ook wat waard. En om daar pas aan te denken zodra er een overname plaatsvindt, dat is te laat. Het zijn jouw foto’s toch? En wil je dat zo houden? Wat zijn nu echt je doelen als je iets als Instagram gebruikt?
- Je eerste doel is om iets vast te leggen.
- Je tweede doel is om je foto’s te bewerken en een leuke sfeer mee te geven.
- Je derde doel is om die foto te delen met je netwerk.
Waarom zou je je binden aan een enkele app, onder het valse excuus van gemak, met alle mogelijke ellende van dien? Mijn advies:
Doel 1: foto’s maken
Je wilt foto’s maken. Klaar. Gebruik de camerafunctie van je telefoon. Tegenwoordig kun je daar ook vrijwel alles op instellen, zoals focus, witbalans enzovoort, daar heb je geen app voor nodig. Al is Camera FX een goede optie om eens te proberen. Hoe dan ook, maak de foto’s zo naturel mogelijk. Dan kun je daarna altijd bewerken. Camera FX biedt ook de optie om ook het origineel op te slaan.
Doel 2: foto’s verbeteren
Je wilt je foto’s bewerken. Bijsnijden, kleur aanpassen of zelfs helemaal in een bepaalde stijl zetten of een tilt-shift toepassen. Denk na over wat je wil, en kies dan de app die dat voor je kan doen. De keuze hoe complex je het wil maken is aan jezelf: van simpel klik-en-play tot vele opties, zoals op Android van Instagram & Molome (ook met community), Roidizer (Polaroid effecten), Streamzoo (met name voor tilt-shift), PicPlz & Pixlr-o-matic (effecten & filters in overvloed) tot het ouderwetse handwerk in Photoshop op PC/Mac & Pixlr in je browser.
Doel 3: delen van de foto’s
Kies je netwerk. Moet je de foto uploaden en je dus afvragen wat er met die foto kan gebeuren, of volstaat een link waarmee je toch iets meer controle houdt? Ikzelf zet bijzondere foto’s op de fotosite Flickr, om ze daarna te delen via andere netwerken als Twitter & Facebook of op Posterous of embed in mijn eigen blog. Met een link, het origineel staat dus altijd op Flickr. Gewone foto’s worden geupload in Hootsuite, herkenbaar aan de ow.ly link. Dit laatste vooral omdat de Flickr app zelf nog niet lekker werkt.
Gemak is er nog steeds, net zoveel als in een app. Het lijkt alleen meer, maar elke smartphone heeft genoeg mogelijkheden. Na het maken van een foto kun je in de meeste toestellen direct voor delen kiezen. In het vervolgmenu staan gegarandeerd opties als mail, editors, apps en meer. In die apps zelf kun je na bewerken ook gegarandeerd weer kiezen voor opslaan of delen en zo weer een andere app inschakelen.
Is voor jou gemak gelijk aan het ontbreken van keuze? Installeer dan ook niet alle mogelijke apps omdat het kan, maar kies voor die je ook daadwerkelijk gebruikt. Centraal staat dus dat jij de originele, onbewerkte foto’s in bezit krijgt en houdt, dan de keuze maakt of, hoe en waarmee je de foto wil bewerken, en dan je netwerk kiest waar je de foto online plaatst en waar je deze deelt.
Slotopmerkingen
Toekomst? Flickr was al dood verklaard, maar is er nog steeds. De huidige storm rondom Instagram & Facebook staat niet op zich. Denk alleen al aan Posterous & Twitter, maar ook de strijd tussen Google & Apple om de grote aantallen. De groei en herontdekking van niche communities die vaak al veel langer bestaan, zoals lomography. Of netwerken waar we hier zelden van horen, maar minstens net zo groot zijn. Orkut en andere netwerken die zich richten op een enkel land zoals Mixi. Gespecialiseerde apps & netwerken zoals Foodspotting.
Een tendens waar een systeem als Flickr of Picasa een grote rol in kan spelen, als dé plek waar de foto’s daadwerkelijk gehost worden. Afhankelijk van het onderwerp of netwerk worden bepaalde foto’s daaruit gelicht. Gebruik van tags en mogelijkheden voor herkenning van elementen op foto’s (gezichtsherkenning & Google Goggles) is daarbij essentieel. Maar hoe dan ook: specialisatie en de gebruiker centraal. Het zijn jouw foto’s en jij moet controle hebben (zelf houden!) over waar die foto’s te vinden zijn. Wat zou Yahoo van plan zijn? Zomaar verdwijnen van het toneel?
Goed gezegd. Foto’s maken doe je via je eigen camera en daarna pas bewerken via andere apps… ook mijn approach. Mijn orginele foto’s worden standaard automatisch (instelling) opgeladen in Google Picasa (via Google+) en daarnaast gebruik ik ook allerhande apps om de beleving van foto’s te vergroten!
Leuke apps zoals Hipster, EyeEm, PicsArt maar ook Streamzoo en ActionSnap. Ik vind Instagram nu niks omdat het verre van compleet is en idd niet meer is dan een beta versie voor Android. Ik kies de app die past bij het moment van de foto en niet instagram omdat iedereen dat doet… Instagram op Apple is eigenlijk voor fanboys, want er is geen betere app dan Instagram… voor fandroids is er veel meer mogelijk!
Thanks! EyeEm, ben ik helemaal vergeten… Instagram is wel de aanleiding voor de gedachte, het gaat gelukkig niet om die app an sich. Picasa of Flickr, daar zal de strijd ook nog wel tussen gaan. Picasa heeft de kracht van Google natuurlijk achter zich.
Maar Picasa heeft niet de kracht van Flickr.. Ik denk dat voor fotografen Flickr nog steeds een grote meerwaarde heeft. Moeilijker foto’s te rippen, zwarte achtergronden, groups, sets etc etc..
Nadeel: Flickr is een stuk duurder. Ik betaal google $5,- per jaar voor 20 GB opslag over al hun diensten, daar kan bijna geen enkele site tegenop.
Over jullie foto discussie: Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik maak eerst de originele foto en bewerk pas later..
Noud, wil je deze comment asap verwijderen…. was blijkbaar nog ingelogd onder dit account.
Doei, Lisette
Eens Noud, foto’s maak ik ‘clean’ zonder app. Daarna evt filtertje eroverheen. Delen doe ik via Mobypicture, ook ivm kunnen embedden op blog. Instagram voegt voor mij niets toe, het zoveelste foto-appje. Filterprogjes zat en de grootste community zit op FB of dn twitters 🙂