Inspiratie zit in veel dingen. Ik lees veel. Vanuit Twitter komen veel linkjes voorbij. Ook een uurtje online neuzen via StumbleUpon of Flipboard levert veel gave dingen op. Ook gewoon boeken voor net wat meer diepgang.
Mijn tip: Gebruik Pocket om linkjes op te slaan om later te lezen wanneer je wel tijd hebt, en start een blog. Tumblr voldoet al, desnoods offline met een notitieboekje, als je maar een middel hebt wat je dwingt na te denken welke inspiratie je echt raakt. Door er dus iets mee te doen, het opschrijven, zorg je dat die kennis ook in je hoofd blijft hangen. De krachtigste manier van leren is het aan een ander uitleggen.
Voordeel van zoiets als Tumblr of een WordPress blog is natuurlijk wel dat je het ook weer makkelijk deelt met anderen en kunt terugvinden. Zoals de Pecha Kucha over ROI in deze blogpost.
ROI als inspiratie
Naast ‘comfort zone’ en ‘out of the box’ is ROI (Return on Investment) mogelijk de meest misbruikte term in ’t zakenleven. Tijdens een masterclass Event Strategy heb ik echter die manier van denken leren waarderen. Bekijk deze Pecha Kucha eerst. Duurt 6 minuut 40 (plus een intro maakt 8), maar verandert mogelijk je denken. 😉
Elling Hamso heeft hier nog veel meer over vertelt in de Masterclass, met als wijze raad: denk altijd goed na wat deelnemers aan je event daadwerkelijk anders moeten doen na je event. En werk van daaruit je event uit. Zo maak je hem ook meetbaar. Aan jou de keuze of je dat altijd doet.
Deze raad moet je zelfs inzetten voor zoiets als het organiseren van je kerstdiner met familie. Wat wil je daarmee bereiken? Gezelligheid? Bijpraten? Misschien moet je eens wat anders doen, dan alleen een 7-gangen diner met vaste tafelschikking? Wat draagt dan echt bij aan het behalen van je doelstelling? Wie nodig je uit, welke locatie, wat is het programma? Food for thought, in plaats van veel voedsel op tafel.
Mijn tip voor deelnemers aan Startup Weekend Eindhoven is dan ook om naast de gebruikelijke Business Model Canvas ook deze ROI-methode mee te nemen in het proces. Wat moeten gebruikers van de dienst of product anders doen na het eerste gebruik, demonstratie of welke interactie dan ook?