27 oktober 1998. Kranten zijn ten dode opgescheven. Het is een oud en verstoft medium, en wordt links en rechts ingehaald door online nieuwssites. Net zoals de radio het einde van de print inluidde, en later de TV het einde van zowel print (alweer) als de radio.
27 oktober 2010. Tijdens de Social Media club 040 vertellen @Fleurbesters &@Brewbart over de experimenten die het Eindhovens Dagblad en Telegraaf Media Nederland uitvoeren: De eerste een samenwerkingsverband met Fontys Hogeschool voor Journalistiek (FHJ, niet, ik herhaal, niet te verwarren met FHC) onder de noemerNero waarbij gezocht wordt naar nieuwe vormen van journalistiek (en vooral sneller en crossmediaal), de tweede probeert op vier plaatsen “hyperlocaal nieuws” te brengen zoals via OverEindhoven, door eigenlijk het publiek in te zetten, icm met enkele locale verslaggevers.
Over OverEindhoven
OverEindhoven.nl is een testcase, samen met een drie andere sites. De een gericht om te kijken hoe je nu commercieel gewin haalt uit een “hyperlocale” nieuwssite, de ander juist op het uitproberen hoe je bouwt aan een community. Uiteindelijk doel is om de beste ervaringen samen te voegen tot een format om uit te rollen over heel het land.
Of beter gezegd, over elke plaats. Zoals bij OverEindhoven een vier man achter de schermen, die zelf zoveel mogelijk verzamelen maar vooral proberen de lezers te betrekken en te zorgen dat zij hun nieuws delen. Tijdens de Social Mediaclub kwamen natuurlijk wel wat vragen: Hoever ga je commercieel, blijf je wel objectief? Het interessantste in de presentatie was dan ook het idee los te willen laten dat alles perfect moet zijn. Objectiviteit bestaat niet, dat weten we nu wel, maar juist ook realtime publiceren. Nieuws blijven aanvullen, verbeteren, fouten durven maken, vragen om de expertise van het publiek.
Dat vereist een verandering in denken van de “oude” journalistiek, die nog wachten met publiceren van primeurs en eerst zoveel mogelijk informatie willen verzamelen tot er een compleet dossier is genoeg voor een heel boek, echter wel volledig gebaseerd op eigen interpretatie. Ik zie wel wat overeenkomsten met de stappen richting citybranding trouwens, waarbij ook juist de burger meer inbreng wil, krijgt en moet hebben.
Enfin, de presentatie van Bart Brouwers (@Brewbart) staat op SlideShare, ook heeft hij pas een blogpost op dodebomen.nl aan het realtime publishen gewijd.
Smc040, new journalism requires new attitudes