De juni editie van de Social Mediaclub Eindhoven was weer ouderwets top. Met spreker Dim, oftewel Dimitri Vleugel, die vol gas ging was deze SMC040 zowel inhoudelijk in orde als amusant. Dim verraste de zaal met een vlotte presentatie over Snapchat. Of eigenlijk beter gezegd, de stap van open, social media platformen naar besloten messengers. Als dat onderscheid eigenlijk al valt te maken…
Want zoals Dim ook startte in zijn presentatie: het gebruik van een messenger verschilt immers niet zoveel met platform als Facebook. Althans gezien vanuit de gebruiker. In hoeveel WhatsApp groepen zit je bijvoorbeeld? En zit je ook een groep met alleen mannen/vrouwen? Een groep van het werk, sport, familie?
Op deze plekken, ook binnen andere messsengers, vinden conversaties plaats. Tussen meerdere mensen. Voorheen openbaar, maar – met name onder de jeugd – vinden die steeds meer plaats in deze gesloten sociale netwerken. Denk ook aan de opkomst van gesloten Tumblr’s als blogplatform.
Enkele highlights over messengers:
- Een messenger is intiem. Chatbots passen dus niet…
- Binnen is binnen, geen open berichten
- Ga voor een echte relatie: werk aan de lange termijn.
- Kwaliteit (inhoud) gaat boven kwantiteit (aantal volgers)
- Gebruik andere diensten volgen vanuit de relatie (en daarom telt dus kwaliteit)
WeChat: De Chineze WhatsApp met veel meer mogelijkheden
Dim gaf ons een uitstapje naar WeChat, de Chinese variant van WhatsApp. Wat cijfers of dit platform en de Chinese markt: met ruim 800 miljoen MAU (maandelijks actieve gebruikers) gigantisch. Ongeveer 88% van China gaat online via 3G/4G en 4,2% van de mobiele data wordt opgeslurpt door WeChat. WeChat biedt ook services, inclusief betalingen binnen groepen of zakelijke toepassingen.
Een groot deel van de opbrengst komt van micropayments, waarvan WeChat telkens een klein beetje krijgt. Zoals bij Chinees nieuwjaar, waarin het de gewoonte is een klein beetje geld door te geven. Rood geld, in rode enveloppen, maar dan nu digitaal. En dat van 800 miljoen personen… Maar marketing? Nee. Ouderwets zenden van berichten kan ook niet in deze messenger. Pas als een gebruiker zelf kiest om je organisatie te volgen, pas dan ziet hij je berichten.
Snapchat: Onmeetbaar en onnavolgbaar. Heerlijk nostalgisch
Enkele grove cijfers:
- 200 miljoen gebruikers
- 18-24 jaar
- 15-20 miljard waard
- Evan Spiegel, bedenker Snapchat, zei nee tegen een bod van 7 miljard van Facebook
Is deze app dan een sociaal netwerk, of toch ook een messenger? En hoe valt het succes te verklaren? De app zelf is verschrikkelijk. Hij hangt, is traag, de user interface is niet te snappen. Al kan dat juist een deel van het succes verklaren. Je moet immers moeite doen om de mogelijkheden te ontdekken. En als je dan iets opmerkt… Een intrinsieke beloning.
Dim ging nog even in op de misverstanden rondom SnapChat. Of eigenlijk, de misverstanden die gelden voor elke nieuwe tool. Zoals de opmerking dat het alleen voor kinderen zou zijn. Of dat je te oud bent. Onzin! Leeftijd doet er niet toe, het gaat erom of je bereid bent moeite te doen. Open staat om iets nieuws te leren. Het gaat dus niet om leeftijd, maar om interesse. Om zin om iets te leren.
Snapchat is echt en het is nu.
Waarom Snapchat leuk is? Het is vergankelijk. Je mist niks als je een dag niet kijkt, want alles ouder dan een dag is weg. Je maakt een online dagboek, met live beelden. Direct, realtime, snel en instant. Het is echt en het is nu. geen bewerking op lens en filter na. Lens & filter? Yup. De filters zijn de laagjes, zoals je ze ook kent in Instagram. Of versneld & vertraagd. Ook de lenzen heb je vast al gezien: het zijn de maskers over een gezicht heen. Waaronder de beruchte faceswap, waarin twee gezichten omgewisseld worden.
Die beelden (je kunt je eigen snaps downloaden) verschijnen maar al te vaak ook op bijvoorbeeld Facebook & Twitter. Oja, voor de pro: je kunt naast tekst & stickers ook aan de slag à la MS Paint. Uit de zaal kwam nog naar voren dat er ook geheime codes zijn: bepaalde combinaties van filters en lenzen geven een bepaald signaal af… Opgepast.
Ook biedt de app naast de chat en verhalen tussen gebruikers ook content en live stories. De content zijn de magazines van merken, vaak erg gelikt en kort en krachtig. De live stories worden gevormd vanuit de snaps van gebruikers op een bepaalde locatie en/of een bepaald tijdstip. Net zoals een gewone snap binnen een verhaal is een keer klikken of vegen: weg. Door naar boven te vegen komt het hele verhaal of meer snaps rond dat onderwerp. Snaps zijn rauw. Ze laten zien hoe het echt is: gebruikers sturen beelden door met 1 druk op de knop, zonder bewerking of vertraging. Binnen een live story maakt het publiek dus de inhoud, Snapchat maakt alleen het podium.
Zakelijk gebruik van Snapchat: liever niet
Snapchat is lastig te vangen voor merken. Het roept de sfeer weer op van de begindagen van Twitter. Een kleine community, die gewoon alles met elkaar deelde, dingen samen ging doen en ontdekken. En toen kwamen de marketeers… Maar goed, het hoort er ook bij. Ook Snapchat zal geld moeten verdienen. Het besloten karakter van de applicatie maakt het spel wel anders dan op Facebook of Twitter waar betaalde berichten in je tijdlijn gepushed worden. De tips van Dim:
- Vertel je verhaal
- Maak het persoonlijk: mensen aan het woord, blik achter de schermen
- Versla je evenement of opbouw
- Geef het account door aan andere collega’s
- Vermaak je publiek
- En… Lekker niet meten!
We zijn natuurlijk verwend met dat alles online meetbaar is. En dat kan dus niet of nauwelijks. Daar komt dan toch weer ouderwets vakwerk bij kijken. Contact maken met je publiek, klanten, stakeholders. Wat niet lukt door een externe partner, gericht op clickbait titels, big-data, AB testen, betaalde posts en meer ouderwets zendgedrag. Heerlijk.
Bekijk de slides van Dim’s presentatie over Snapchat op SlideShare.