De Metrohalte van Eindhoven, aldus de NYT, is vol. Op de piekmomenten zoals de zaterdag kan er geen fiets meer bij en worden de fietsen geparkeerd op het 18-Septemberplein. Een doorn in het oog van enkele Eindhovense politieke partijen, want dan kan er niemand meer over het plein. Met name rolstoelers zouden problemen hebben om langs de fietsen te manoeuvreren.
Dat zal wel een verkeerde vertaling zijn en worden er blinden en slechtzienden bedoeld. Of toch gewoon vanwege het zicht op de etalages? Een plein zet je niet zo makkelijk vol met fietsen dat er niemand meer door kan, als je tenminste een klein stukje voor je uit kunt kijken.
Hoewel eerst is aangegeven dat gestalde fietsen op het plein makkelijk in de fietsenkelder terecht kunnen, daarom alle bovengrondse rekken zijn verdwenen en men zo streng is voor fietsen op het plein, blijft men onverbiddelijk nu diezelfde stalling dus vol blijkt te zijn. Wegwezen met dat stalen ros!
Hoe dan ook, worden verkeerd gestalde fietsen zonder pardon op afgevoerd naar een depot op de Nachtegaallaan. Op te halen tegen €15,- en een kapot slot. Alleen twee uurtjes open op woensdag en vrijdag, op afspraak. Je vraagt je af hoe ze met fout geparkeerde auto’s omgaan… In elk geval zijn fietsers maar lastig.
Fietsen naar het centrum is een probleem?
Als je dit leest, worden mensen die op de fiets naar het centrum gaan vooral als probleem gezien. Hier klopt iets niet. Zeker niet in een stad die duurzaam wil zijn. Fietsen wil promoten, centrum autoluw wil maken. Ondertussen heeft de stad ook uitstekende parkeerfaciliteiten in het centrum en kun je over bijvoorbeeld de Kennedylaan (laatste stuk drie baans, tot de ring 70km/uur) of Geldropseweg, Aalsterweg, Noord Brabantlaan etc uitstekend in de stad komen.
Eerlijk is eerlijk: Fietsers hoeven ook niet te klagen hoor, met veel vrije fietspaden en hoewel er nog veel verkeerslichten zijn ook steeds meer doorgaande routes. Ook buiten de stad wordt er flink aan de weg getimmerd, zoals de route naar Helmond, eigenlijk ook maar een half uur fietsen.In de spits kost dat met de auto al zeker net zoveel. Laten we maar zeggen dat het 1 – 1 staat, voor auto en fietser. OV laat ik even buiten beschouwing, al lijkt die met de aanleg van de nieuwe HOV-lijn richting Noord ook minimaal een pluspunt te krijgen.
Eindhoven, tijd om karakter te tonen!
Nu komt het dus erop aan. Zijn fietsers echt een probleem, of is het juist goed dat onze inwoners zo massaal de fiets naar het centrum pakken? Gaan we fietsers pesten met boetes en afvoeren op basis van onsamenhangende regels en excuusjes, of gaan we zorgen dat die fietsen wel ergens terecht kunnen? Zoals ook beloofd in de fietsnota 2006?
- Fietsenstalling 18 Septemberplein, capaciteit 1500 fietsen. Overigens 450 minder dan oorspronkelijke plan. Men wist dus al dat er behoefte was aan meer?
- Fietsenstalling Heuvelgalerie, capaciteit 1000 fietsen.
- In de Kennedytoren, circa 500 fietsen.
- Betaald bij het station, ook een 500 stuks.
- Uiteraard nog losse stallingen op straat.
Klinkt als een aardig aantal toch? Nu de auto’s
- Parking Mathildelaan: 1200 auto’s
- Bomansplaats: 200 auto’s
- Admirant: 350 auto’s
- Lage Landen: 275 auto’s
- Bijenkorf: 500 auto’s
- Grijze Generaal: 344 auto’s
- Witte Dame: 249 auto’s
- Heuvelgalerie: 1106 auto’s
- Stadhuisplein: 300 auto’s
- Stadskantoor: 265 auto’s
- Hooghuis: 200 auto’s
- En op vijf minuten lopen van centrum: Kennedyplein, Fuutlaan, Dorgelolaan, TU/e terrein en vele zijstraten.
Hoeveel fietsen kunnen er op de plek van één enkele auto staan? De meeste parkeergarages zijn in commerciële handen, maar laten we hopen dat het om meer draait dan alleen een geldkwestie. Gezondheid, leefbaarheid, luchtkwaliteit, bereikbaarheid, kortom een groene, gezonde, bewoonbare stad.
Parkeerprobleem oplossen… of mobiliteit bevorderen?
Wat voor statement zou het trouwens zijn voor de organisaties van de parkeergarages zoals Mathildelaan, als ze al zonder vraag vanuit de gemeente een dek geheel zouden inrichten als fietsenstalling. Omdat ze er zijn voor bereikbaarheid, of dat nu is per auto of per fiets, en zorg hebben voor het milieu? Zoals ze zelf zeggen, een bijdrage levert aan “het oplossen van mobiliteitsvraagstukken in opdracht van al 23 gemeenten“?
Of zou de gemeente die rol toch echt zelf moeten claimen vanuit haar eigen visie, ook nu het wat lastiger blijkt? Als we in elk geval vast stoppen met fietsers als probleem zien. Beloon juist die fietsers.
Als er veel fietsen staan op een zaterdag of koopzondag, en de stalling is vol, zet wat agenten in om die fietsen te bewaken. Deel fietsbellen uit, een fietsenmaker in de stalling en verkoop fietslampjes. En tel ze. Zodat we weten hoeveel auto’s er nu niet in de stad zijn geweest en wat dat al oplevert, maar vooral: hoeveel stalling we tekort komen.
Want dat is het probleem: Er is stallingsruimte tekort.
Er is niet genoeg plek voor fietsen in een stad die belang hecht aan duurzaamheid, leefbaarheid en mobiliteit. Iets waar fietsen prima bij passen. Dat is wat anders dan dat er 30 fietsen teveel op het plein staan.