Glasvezel Odido: negen maanden in volle verwachting

Nieuw huis, dus ook aan de glasvezel. Kon dat razendsnelle en betrouwbare internet mooi meteen aan zodra we klaar waren met klussen, met een makkelijke en ruime planning voor de installatie. Dat dacht ik tenminste toen ik op 19 februari 2023 bestelde bij T-Mobile, nu bekend als Odido. Gewenste ingangsdatum: 8 mei 2023. Ruim op tijd, zou je denken toch?

TL:DR: Het is nu 5 januari 2024. Opgeteld zes uur aan de telefoon gehangen, twee ochtenden thuis gewerkt en: Er ligt een buisje in de meterkast maar verder niks. Internet en TV komt binnen via de traditionele kabel. Helaas zonder korting bij afsluiten van een jaar, omdat ik bleef hopen op een snelle installatie…

Het hele gezin keek uit naar het streamen van films, het downloaden van bestanden en het werken vanuit huis zonder haperingen of vertragingen. Maar wat een simpele bestelling leek… In deze blogpost vertel ik je mijn verhaal over hoe ik 9 maanden moest wachten op mijn glasvezelaansluiting. U mag wedden hoe veel langer het nog duurt, laat je voorspelling achter in de comments.

De eerste teleurstelling: geen aansluitpunt

Toen ik mijn bestelling plaatste, kreeg ik netjes een bevestigingsmail met de verwachte ingangsdatum van mijn abonnement. Fijn.

Ik dacht dat alles in orde was, totdat ik op 2 mei, een week voor de ingangsdatum, inlogde op mijn T-Mobile account en zag dat de status nog steeds op ‘Bestelling in behandeling’ stond. Er stond ook een bericht dat de netwerkbeheerder, KPN Netwerk, nog het aansluitpunt in mijn huis moest realiseren. Dat werd dus erg krap.

Ik besloot om te bellen naar de klantenservice van T-Mobile om te vragen wat er aan de hand was. Daar kreeg ik te horen dat mijn gegevens waren gecontroleerd en dat ze een bericht zouden sturen naar de aannemer om contact met me op te nemen voor een afspraak. Ik moest dus nog even afwachten. Dat doe je dan maar.

De tweede teleurstelling: geen belletje

Op 8 mei, de dag dat mijn abonnement zou ingaan, had ik nog steeds geen belletje gehad van de aannemer. Ik begon me zorgen te maken, want ik had geen idee wanneer ze zouden komen om de glasvezelkabel aan te leggen. Ik had ook geen internet in het nieuwe huis, want waarom zou je het dubbel aanvragen? Zeker als men belooft dat aanleg geen probleem is.

Ik besloot om weer te bellen naar de klantenservice van T-Mobile, en ze konden me doorverbinden met de aannemer. Dat deden ze, maar helaas kwam ik een uur lang in de wacht terecht, tot ik zelf weer in overleg moest. Eigenlijk gek dat je daar dus zelf achteraan moet, terwijl je bij T-Mobile/Odido bestelt.

Ik probeerde het later nog een keer, met hetzelfde resultaat. Er werd gewoon niet opgenomen. Ook op een bericht via de website van de onderaannemer kwam geen reactie.

Ook vulde ik het contactformulier in op de website van KPN Netwerk. Daar stond zelfs bij de status van ons adres een vinkje bij de derde stap: “We gaan graven. We sturen je een bericht wanneer we aan het werk gaan.” Dat moest ook kloppen, want bij het eerste belletje gaf T-Mobile ook aan dat mijn adres en de opdracht bekend waren bij KPN Netwerk. Ik kreeg wel een voucher voor onbeperkt mobiel internet, zodat we thuis via Hotspot konden werken en TV kijken. Niet ideaal, want daarvoor moest ik natuurlijk wel thuis zijn. En met twee thuiswerkers en twee kids…

De derde teleurstelling: geen graafwerk

Op 4 juni, bijna een maand na de ingangsdatum van mijn abonnement, had ik nog steeds geen bericht ontvangen van KPN Netwerk, de aannemer of de onderaannemer. Ook niet van T-Mobile zelf. Nog steeds geen internet in huis, en via hotspot werken waren we ook wel klaar mee.

Ik besloot om nog een keer te bellen naar de klantenservice van T-Mobile. Daar kreeg ik te horen dat ze het heel vervelend vonden, en dat ze nog een keer een bericht zouden sturen naar de aannemer.

Ze maakten ook een aantekening van mijn klacht, en gaven me weer een extra databundel. Ik melde nog dat er kort daarna ook een kabel naar de meterkast werd gelegd voor de zonnepanelen en dus de stoep toch open lag, maar dat maakte dus niets uit.

(AI Generated)

Maar na twee weken nog steeds geen contact of bericht over de installatie, gaf ik de hoop op. Ik besloot om een per maand opzegbaar abonnement op kabel-internet af te sluiten bij een andere provider, zodat ik in ieder geval internet had. Toeval bestaat niet, uiteraard werd ik die week dus ineens gebeld door de aannemer, met een datum voor het graven van de kabel twee weken later.

Dat stukje van straat tot vlak voor de voordeur ging dan ook rap. Daarna moest er nog een stukje door de muur en de installatie in de meterkast. Zo gepiept, werd gegarandeerd. Toch besloot ik om de kabel niet meteen op te zeggen, maar eerst zeker te weten dat de glasvezel ook daadwerkelijk binnen lag. En werkte. Niet ideaal, ook weer extra kosten, maar zo was de stress in huis weg. Gelukkig maar dat ik hiervoor koos.

De vierde teleurstelling: geen boor

Vlak voor de vakantie kwam er eindelijk een monteur om de glasvezelaansluiting tot in huis te leggen. Ik was blij dat het eindelijk zover was, maar dat duurde niet lang. De monteur durfde namelijk niet te boren bij de meterkast.

Hij had maar een korte boor bij zich om door de muur te komen, en dat was een (te) lastige hoek vanwege alle andere leidingen. Die aanwezigheid lijkt me wel de essentie van een meterkast. Plan B was via de kruipruimte, maar die hebben we niet. Plan C was via een hele andere kant van het huis, door drie muren heen. In een oud huis… Ook geen goed plan. De monteur van de zonnepanelen had eigenlijk dezelfde uitdaging, maar is halverwege een boor gaan halen van anderhalve meter lengte. Nice to know: Ik had zijn oplossing zelfs nog vooraf gemeld bij het een van de telefoontjes.

Enfin, de monteur durfde het dus niet aan en zei dat hij alle details zou doorgeven aan zijn baas. Hij vertrok weer, zonder iets te hebben gedaan. Ik kreeg later die dag een telefoontje voor een nieuwe afspraak, de volgende week. Ik wees ook deze planner driemaal op de situatie en vroeg hem om een lange boor mee te nemen. Ik duimde maar weer dat die informatie deze keer wel werd genoteerd en doorgegeven aan de monteur voordat hij op pad ging.

De vijfde teleurstelling: geen glasvezel

Op 5 oktober kwam er weer een monteur, dit keer met een collega en een lange boor. Deze mannen zagen het probleem niet. Het boorwerk was dan ook redelijk makkelijk (blijft een oud huis met heel veel fundering) gepiept. De buis lag tot in de meterkast. Ik was opgelucht, want ik dacht dat het nu eindelijk klaar was.

Maar toen kwam de volgende tegenvaller: het inblazen van de glasvezel zelf lukte niet. Er bleek ergens twee huizen verder een breuk of een knik in de kabel te zitten. Dat betekende dat er weer gegraven moest worden, en dat moest dus nog worden afgestemd met de gemeente en de bewoners. De monteurs konden niets meer doen, en vertrokken weer. Men zou snel wat laten weten… Ik zuchtte maar weer in mezelf.

Ondertussen kreeg ik wel ineens een ander telefoontje. Van KPN. Met een aanbod voor internet via glasvezel, want dat was beschikbaar in onze straat. Vrij verdacht… KPN Netwerk is dus niet hetzelfde als KPN, maar toch wisten ze mijn nummer – ondanks bel me niet register – en dat er aan de glasvezel was gewerkt. Ja, vast een callcenter, maar gewoon niet okee. Ook niet dat een bedrijf als KPN daarmee in zee gaat, maar dat terzijde.

De zesde teleurstelling: geen aansluitdatum

Op 10 november kreeg ik een mail van T-Mobile… Odido met als onderwerp “Je aansluitdatum is bekend”. Ik opende de mail vol verwachting, maar wat ik las was wat raar. Er stond: “De definitieve datum waarop onze netwerkpartner de glasvezelaansluiting in je huis gaat plaatsen is bekend. De glasvezelaansluiting wordt geplaatst op 09-11-2023.” Dat was een dag eerder. Hoe kon dat nou? Ik snapte er niets van.

Ik bleef positief, en vermoedde dat ze achter de schermen bezig waren geweest met het regelen van het graafwerk. Maar ik had er verder nog niets van gezien of gehoord. Ik besloot om nog maar een keer te bellen naar de klantenservice van Odido, om te vragen wat er aan de hand was.

Ik kreeg te horen dat het een foutje was in het systeem, en dat ze nog geen nieuwe aansluitdatum hadden. Ze boden hun excuses aan, en zeiden dat ze me op de hoogte zouden houden. Tja.

De conclusie: nog steeds geen glasvezel

Het is nu 5 januari 2024. Bijna een jaar na de aanvraagdatum.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.