SMART! Maak je doelen SMART! Want anders past het niet in mijn excel sheet!
Een beetje overdreven? Het lijkt het soms wel de waarheid. En ik snap het ook wel, want je moet ergens op kunnen sturen. En afrekenen. Zo werkt de wereld nu eenmaal, iets wat Agnes Kant goed begrepen heeft.
Maak het smart, dan weet ik wat je oplevert. Dat lijkt ideaal, maar is in feite een doodsteek voor creativiteit. Het heeft totaal geen aandacht voor het proces zelf. Wie weet wat je onderweg tegenkomt, wat voor kansen je ziet. Maar ja, als ze niet bijdragen aan de smart-doelstelling? Zie Agnes, dan kun je ook maar een ding doen. Hoezeer de wens ook anders is, die harde doelstelling lag er nu eenmaal.
Maar wat is dan het antwoord? Niet zo lang geleden kwam ik al de doelstellingen magie en amore tegen. Dat was een begin om al wat meer gevoel te leggen in wat je wil bereiken. Zonder een passie, een drive, bereik je immers niets. En vooral: ben je niet flexibel om mee te buigen met nieuwe ontdekkingen, nieuwe kansen en nieuwe inzichten. Hoe krijg je mensen nu écht betrokken en mee?
Smile!
Ik vond bij deze variant op doelstellingen een mooie uitleg op Organisatieactivist:
- Story: zit er een verhaal achter of zijn het losse flodders. Echte verhalen ordenen de chaos!
- Mission driven: gaat het ergens over of ben je alleen met je eigen subsysteem bezig?
- Intelligence: is er nagedacht over de vraag achter de vraag of ga je alleen voor de korte termijn winst?
- Love: zonder liefde voor het vak lukt het niet, alleen een voorliefde voor geld is echt niet genoeg.
- Empowered: Levert het ons energie op of kost het alleen maar een berg energie?
In de afbeelding heb ik de doelstellingen naast elkaar gezet: