Seth Godin’s Purple Cow is een standaard werkje, het begrip Purple Cow overbekend. Ik heb het boek ook gelezen, uiteraard, en deze keer eens wat aantekeningen gemaakt. Het is geen samenvatting, daar geloof ik niet in. Wel een aantal vragen die ik ga proberen te beantwoorden voor werk.
De vragen en op welke pagina ze staan, in mijn versie: Nederlandstalig, derde druk, januari 2010.
- 31 Op wie willen we ons richten?
- 39 Purple cow is merkactivatie: sluit naadloos aan op merk, of nog beter kernwaarden
- 42 Verander eens het gedrag van de klant ipv het product.
- 44 Kill your darlings.
- 49 Wie zijn de niezers in onze branche?
- 52 Geef geld uit aan ontwikkelen en testen in plaats van reclame.
- 54 Focus communicatie op niezers met interesse.
- 56 Hoe kunnen wij vals spelen? Wat zijn de ongeschreven regels in de branche?
- 60 Wie is onze ideale klant?
- 64 Wat is de wens van die ideale klant? Welke niche? Welk product?
- 74 Wat is onze “cool!” factor, wat kunnen mensen niezen?
- 75 Massamarketing faalt: Saaie producten voor iedereen & beangstigend door prijs & tijdsdruk.
- 82 Meet de koe! Zet social media in voor snel reactie, pak dus niezers met socmed!
- 88 Wat doe je met een purple cow? Uitmelken of meteen een nieuwe zoeken?
- 92 Heel goed is niet nieswaardig!
- 98 Wat doen we met onze top 20% fans?
- 99 Kun je ons verzamelen?
- 100 Niet zomaar opfrissen van product zonder echt te veranderen!
- 105 Wat is een “gekke” fan/niezer van ons?
- 107 Wat is ons product precies en waar kunnen we verbeteren?
- 113 Spreekt ons beeld of slogan voor zich? Niezen!
- 114 Maak een speciaal visitekaartje dat niest!
- 120 Hoe verspreid je de purple cow? Vraag toestemming voor mail, faciliteer niezen, laat anderen melken en herinvesteer!
- 125 Wie en wat zijn de beste cases uit de branche?
- 126 Is iedereen binnen het pand gek van de branche? Otaku?
- 135 Maak alles kunst! (Linchpin!)
- 144 Wat is onze niche, wie kan gewoon niet om ons heen?
- 170 Wat kunnen we tot in het extreme doen?
Acht manieren voor koeien!
1 Maak je product voor een niche
2 Zorg dat je product voor een mininiche opmerkelijk is
3 outsource als de organisatie stug blijkt
4 Zorg voor een fanbase!
5 Benchmark & imiteer
6 Doe extreem (het andere) als je concurrent
7 Doe iets wat niet kan
8 Vraag “waarom niet” en kijk of er echt een reden is ipv “manieren manieren”.