- Totale afstand: 82.10 km
- Totale tijd op de bakfiets: 04:19:21
- Tijd in beweging: 03:38:53
- Aantal tochten getracked: 12
- Gemiddelde snelheid: 18.99 km/uur
- Gemiddelde snelheid exclusief stilstaan bij verkeerslichten: 22.51 km/uur
Cijfers uit de trackdata van MyTracks, opgeslagen in Google Maps & Docs.
Dat betekent dus dat ik 41 minuten stil heb gestaan voor een rood licht. Goed, de cijfers zijn niet 100% nauwkeurig, ook het stilstaan bij het sluiten van de poort en dergelijke zit erbij. Hou het op een half uur. Een half uur wachten op een totale tijd van vier uur. Da’s best veel! Ik ben benieuwd hoe die verhouding in de auto is, zou een interessant onderzoekje zijn voor een zekere iemand die zich bezig houdt met bereikbaarheid in Eindhoven. Let op: met de fiets sta je dus een keer stil bij elk verkeerslicht. Je sluit je niet aan in de rij zoals met de auto, waar je bij drukte soms een rondje of twee extra moet wachten. Dan is een half uur op vier uur reistijd eigenlijk nog meer…
De gemiddelde snelheid van rond 20 km/uur is ook niet verkeerd, zeker gezien de gladheid van de afgelopen dagen. Zeker gisteren heb ik toch op enkele straten eerder 10 km/uur gereden dan 20. Ook die gemiddelde tijd zou wel interessant zijn om te weten van een grotere groep fietsers zonder dit winterse weer. Want eerlijk is eerlijk: zeker in woon-werk verkeer gaat de snelheid tellen. En als de fiets door betere afstemming van verkeerslichten – waarom wel een groene golf voor auto’s en niet op de doorgaande fietspaden bijvoorbeeld? – nog rapper gaat in de stad.
Ik ben wel benieuwd naar die cijfers, zeker de vergelijking tussen fiets en auto. Na deze week heb ik in elk geval ervaren dat de bakfiets door de ruimte en de motor een goede optie is ter vervanging van of naast de auto. Zo’n onderzoekje is natuurlijk makkelijk op te zetten. Zat mensen met een smartphone, zorg dat ze de data van de GPS ergens makkelijk kunnen delen, en je bent al een heel eind.