Ik voelde me toch geroepen even wat uitleg te geven aan de suppoost. Want waarom was ik slechts een detail van het schilderij op de foto aan het zetten? Alleen de benen op het portret? Dat kwam door de zelfopgedragen opdracht bij het bezoek aan het Van Abbemuseum. Na een blik in de overzichtstentoonstelling van Rasheed Araeen verdiende het rondje door de selectie van de vaste collectie wat speciaals. Een (solo-)Instawalk, waarbij je met een bepaald thema in het achterhoofd foto’s maakt. Een kleur, een symbool, een letter of cijfer. Zo let je op hele andere dingen en zie je vaak heel wat anders, zelfs op de plekken waar je regelmatig komt.
En met de nieuwe expositie in Cube design museum ‘Heaven or Hell?’, over extraordinary shoe design, leek me dat wel een mooie link: Zet de schoenen op de foto. De schoenen van andere bezoekers leek me toch wat te ver gaan, dus ik hield het bij de schoenen op de schilderijen. Dat viel toch tegen.
Niet zozeer het spotten van de schoenen en het maken van de foto, wel hoeveel – of beter gezegd, hoe weinig – schoenen er te vinden zijn, en dat ze vaak niet meer zijn dan een vlek. Gelukkig waren er ook foto’s die het verhaal bij een object vertelde. Afgaande op deze uitgestalde kunstwerken heeft de schoen weinig aandacht in de (moderne) kunst. Terwijl de schoen zelf weer enorme veel mogelijkheden biedt voor expressie, doordrenkt met cultuur, en alle ruimte biedt om een statement mee te maken. Daarvoor moet je dus naar een ander museum, wel bijzonder dat het dus niet zozeer op het doek terecht komt.
In klassieke werken zit veel symboliek. Elk object daarop heeft een bepaalde betekenis. Zou de schoen daar weer wel opvallen? In het Van Abbemuseum kwam ik alleen een religieus schilderij tegen waarop Joris en de Draak (denk ik) te zien is. Rode Uggs met gouden accenten, zouden we nu zeggen.