Argh, ik ga op m’n bek! Dit kan gewoon niet goed gaan. Ik zit te hoog, die fiets is te kort en het stuur wiebelt. En verdorie, wat ga ik eigenlijk traag! Heb ik mijn tas wel bij en ga ik niet onderuit in de bocht?
Het was even wennen vanmorgen, toen ik op mijn gewone fiets naar het werk ging. De eerste keer sinds het inleveren van de bakfiets, na twee weken rijden op een Ilse-Bike. Mijn blogjes daarover kun je op pakdiebak.nl terug lezen. Tijd voor een terugblik…Een week op een bakfiets met twee wielen, en een week op een echte bakfiets met drie wielen. Beide met elektromotor ter ondersteuning van het trappen. De grote voordelen: Je bent sneller dan de meeste andere fietsers, zonder moeite. Ook met de driewieler, al verliest die veel tijd door het afremmen voor de bochten.
Daar is de tweewieler duidelijk in het voordeel, omdat die simpelweg fietst als een gewone fiets. Zonder moeite stap je op en fiets je weg. De driewieler kost duidelijk meer tijd om aan te wennen. De tweewieler is beduidend sneller, je gaat al vrij rap op rechte stukken zonder zijwegen naar de 30 km/uur. De driewieler wordt boven de 20 toch wat wiebelig, maar dat kan wennen zijn. Echter moet je daarmee niet veel harder willen, omdat je bij een bocht sneller uit balans bent.
De bakfiets is naast een goede keuze uit het oogpunt van duurzaamheid, voor velen ook een goede vervanging, of beter gezegd, voorkoming van een tweede auto. En je pakt ‘m vanwege de trapondersteuning ook sneller dan de gewone fiets, waardoor de eerste auto vaker blijft staan in het stadsverkeer. Maar dat is hoe wij hem zouden gebruiken, hoe de bakfiets in onze situatie van pas komt.
Wij zijn fan van de tweewieler
De tweewieler is hier de favoriet, vanwege de snelheid in combinatie met de plek waar we wonen: aan de rand van Eindhoven, in Tongelre. Je kunt die goed gebruiken om naar Nuenen, Geldrop, of naar het centrum te gaan en bent dan sneller dan met de auto. De driewieler is toch net wat beter voor de kortere afstanden, en als je vaak veel meeneemt. Kinderen naar kinderdagverblijf, boodschappen, een huisvrouwenfiets om het even cru te zeggen. Niks mis mee!
Of anders gezegd, de tweewieler pak je voor snel transport op de fiets met toch genoeg ruimte om een keer de kids mee te nemen of onderweg boodschappen te doen, de driewieler juist als die bakfiets er vooral is voor het transport van de kinderen en de boodschappen. Beiden blijven een goede keuze in plaats van een tweede auto en in afwisseling met de eerste auto.
Welke het beste in jouw situatie past, hopelijk helpt deze informatie je een keuze te maken. Maar dat de bakfiets, met hoeveel wielen dan ook ook, thuishoort in de straten van Eindhoven, dat lijkt me duidelijk! Wijzelf zijn eigenlijk overtuigd, maar wikken en wegen nog vanwege de aanschafkosten.
Misschien eens een sponsor zoeken. Die bak heeft natuurlijk genoeg ruimte voor een A3 clickframe aan beide kanten. Of zelfs helemaal beplakt. Welke organisatie met MVO en duurzaamheid in de missie, visie, strategie of waar dan ook biedt zich aan?