AI en creativiteit – Digital Wednesday DDW 2023

🤖🎵 Onderstaande video is gemaakt met AI. Niet alleen de beelden, maar ook de tekst, de muziek en zang zelf. Het is de inzending van Synthetic Beat Brigade voor het AI Songfestival dit jaar. Het nummer is gemaakt met diverse criteria, waaronder: het moet ook gewoon om aan te horen zijn. En met die taak is het team aan de slag gegaan de prompts en algoritmes te verfijnen. En da’s goed gelukt, met dit duet tussen AI en de zangeres Zoë Low. De uitleg over het proces heeft het team in dit document beschreven. Een voorbeeld van hoe de mens en AI elkaar kunnen aanvullen. AI voor de data en berekeningen, de mens voor de emotie en betekenis, zo ongeveer.

“How would you touch me?”, Synthetic Beat Brigade. Mocht je de muziek niks vinden, dan ben je gewoon te oud.

Zij zong ook live, als afsluiter van een mooie editie van Digital Wednesday, woensdagavond 25 oktober 2023 in de Kazerne tijdens de Dutch Design Week. Een editie geheel in het teken van AI en design. Dit voorbeeld zat dus op de uitwerking, op het gebruik van AI om een ontwerp te maken. Net zo interessant waren de andere sprekers die ook juist ingingen over het waarom van AI. Een mooie avond, vol inspiratie. Een poging jouw als lezer daar wat van mee te geven:

Met het juiste perspectief is alles waardevol

Want inspiratie was er genoeg. Zoals door L☻dy Aeckerlin. Hij liet ons zien hoe we niet alleen AI trainen om de wereld te begrijpen en doorgronden door deze te voeren met data, maar dat AI daarmee juist ons iets leert wat het is om onszelf te zijn.

Enrich your dataset. How AI forces us to change perspectives and become more human.

L☻dy

Want net zoals AI eerst gevoed moet worden met datasets, is dat ook met ons gebeurd, in onze jeugd en opleiding. En net zoals dat AI door die input gekleurd wordt, worden wij dat ook. Denk aan de nieuwsberichten over discriminatie door algoritmes, doordat de systemen nu eenmaal zo zijn getraind. Dat is vaak ook weer op te lossen door de dataset te verrijken… Maar als dat bij AI kan, waarom niet bij jouw brein? Het is niet erg dat je een bepaald perspectief hebt, wees in elk geval bewust dat er ook andere perspectieven zijn. Op zijn minst. Praat met mensen, zoveel mogelijk.

Laat AI de regels doorgronden, en wees daar zelf creatief mee

Patrik Hübner nam ons mee in zijn werkwijze en vertelde zijn visie over het systeem achter AI, of beter gezegd, de plek van AI in de wereld als geheel en hoe dit ook zo optimaal in te zetten. In het kort: laat Ai met de data en vorm aan de slag gaan om de regels uit te zoeken, en gebruik dan zelf die regels en data om nieuwe concepten te genereren.

Bijvoorbeeld dit werk voor het philharmonisch concertgebouw van Luxemburg. Hierin is de vorm van het gebouw gebruikt in een mix met een visuele vertaling van de muziek van de optredende artiest. Een mondvol. De software bepaalt een signatuur van de typische geluidsgolven van de optredende artiest. Deze golven worden visueel weergegeven, vermengd met de vorm van het gebouw. Daarmee krijgt elk affiche een eigen stijl, passend bij de artiest. Maar toch herkenbaar vanuit ’t merk.

Meer op www.patrik-huebner.com.

Katten, likes en apps

Geheel volgens de traditie van Digital Wednesday was er ook een spreker die vooral de toepassingen liet zien. Met de geniale, grappige voorbeelden van Dries Depoorter kwam dat wel goed. Zoals de app Die With Me, alleen te gebruiken als je nog maar 5% batterij hebt. Wat ga je dan allemaal typen, welke interactie ontstaat er dan? Maar wellicht ken je zijn project The Flemish Scrollers, waarmee hij met Ai in beeld bracht hoevaak en welke politici op hun telefoon zaten. Opgezet omdat het kan, met de camerabeelden uit de kamer en gezichtsherkenning. Maar het maakte wat los, zoals je zult begrijpen.

Tja, of dat daarmee maar “alleen voorbeelden” zijn? Het zet je aan het denken, en dat is precies wat goede kunst is. Niet alleen maar leuk of figuratief. Misschien wel juist datgene waar wij als mens goed in zijn, wat AI nooit zo goed zal kunnen. Zoeken naar betekenis, naar emotie. Juist zónder duidelijk doel toch iets bedenken. Ontwerpen. Maken. Wat dan ineens verrekte zinvol blijkt te zijn. Laat die AI maar het rekenwerk doen, zodat jij je handen en brein vrij hebt voor serendipiteit. Zoeken naar andere invalshoeken. Perspectieven. Connecties. Met andere mensen. Het is nodig, meer dan ooit.

AI, maak een foto…

“Foto van een presentator voor een jong en vrolijk publiek in een moderne zaal, met een okergele trui, witte gympen en een spijkerbroek. Op het scherm de letters Noud.”

Nailed it…

De uitgelichte afbeelding bij dit artikel is ook gemaakt met AI. Binnen Canva, een populaire app voor vormgeving van met name social media posts, kun je ook een tekst naar beeld generator gebruiken. Vergelijkbaar met Dall-E of Midjourney. Niet perfect… Of gewoon afdoende voor dit doel? You decide…

Creativiteit zit er wellicht ook in het omgaan met AI. Doorgronden van de patronen van de aangeboden software en mogelijkheden, en bedenken van de juiste prompts. Keuzes maken. Op intuïtie en ervaring. In gesprek met anderen. Dus… Wat vind jij van AI?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.