Weer tien prijzen voor meest veelbelovende startups tijdens de Gerard & Anton Awards 2022. Deze achtste editie was er ook een nieuwe prijs: de young talent award. Ook bleken vele eerdere winnaars nog actief, veel meer dan te verwachten valt in Startupland. Het zegt wel iets over het ecosysteem in de Brainportregio.
Maar dat alles was niet het beste nieuws van deze editie. Persoonlijk vond ik het veel mooier om te zien dat er weer meer dan ooit bezieling zit in deze nieuwe reeks winnende startups. Het draait ergens om: vrijwel alle winnaars pakken een maatschappelijk probleem aan. En de term startup leek eigenlijk bijzaak.
Ik leek ze dan ook beu te worden, de startups, het hippe gedoe, de software jongens. Te vaak doen ze allemaal hetzelfde en strooien ze met dezelfde termen. MVP’s, canvassen & customer journeys. Magie op een flipover. Allemaal gaan ze hét maken. Het bedrijf helpen groot maken. Als men maar de stappen van het boekje Lean Startup en het business model canvas blijft gebruiken.
Ook op de werkvloer heb ik ze gezien: de gladde growth hackers en snelle online marketeers kwamen meermaals voorbij. Met het invullen van de modellen en volgen van de standaard strategie konden de gouden bergen niet op. Met mooie beloftes en veel bluf snoerden ze critici de mond. Van alles hadden ze verstand. Als de stappen maar worden gevolgd. Toch bleven de meesten niet lang, ze hopten van job naar job.
Maar okee, ook ik heb genoeg gewerkt met de canvassen. En, ja die modellen kunnen je vooruit helpen. Zelfs binnen communicatie is er nu een eigen bruikbare variant van het frame. Maar het zijn middelen. Weet waar je expertise ligt. En vooral: die van een ander, erken je grens en zorg dat je weet waarvoor je al dat werk doet. Ik gooi hem er gewoon in hoor: start with why.
Want ondanks al die mooie woorden is er altijd toch veel aandacht voor de zachte kant… Zonder het uit te spreken hopen velen te struikelen over een baanbrekende pivot: Een draai in het business model waarmee beter aangesloten wordt op de behoeftes van de klant. Als er zelfs een geheel ander product nodig is omdat er een gat in de markt wordt ontdekt, dan is dat geen probleem. Want de tools staan centraal, business model canvas en empathy map invullen is altijd hetzelfde klusje.
Da’s prima, maar daarbij wordt vaak het DNA van het bedrijf vergeten. Door de modellen centraal te stellen, past dan ook elk type product bij de startup. Zie daar de Sywerts die overal wel gillend rijk van kunnen worden, zonder kennis van het product of branche zelf. Cashen en wegwezen. Soms richtten zich zelfs direct al op het ontwikkelen van een goede exit strategy om de boel te kunnen verkopen nog voordat het bedrijf zich bewezen heeft. Met die insteek is er geen bezieling, geen passie waarvoor al het werk wordt gedaan. Behalve simpelweg het eigen werk en de eigen carrière voorop. Zo snel als sommige in het bedrijf aanwezig waren, zo verdwenen ze ook weer.
Yes! Startups in de energie & zorg!
Dat was in de tijd van het Startup Weekend Eindhoven wel anders. Zo’n beetje iedereen die deelnam had een gaaf idee en hoopte gelijkgestemden te vinden om dat idee uit te werken. Zo vormden zich teams: door eerst naar passie te kijken, door geloof in elkaar en het idee. De invulling van de gaten in expertise kwam daarna wel. Als de bezieling er maar was. De 54 uur van zo’n weekend bleek dan lang genoeg om de concepten uit te werken.
De deelnemers – en ook de organisatie – leerden elkaar in die startup-snelkookpan kennen door met elkaar te werken en vooral ook plezier te maken. Waar ze dan later ook kwamen te werken, ze wisten elkaar te vinden. Tijdens de ontwikkeling van die prille bedrijfjes ontstonden dwarsverbanden en netwerken waar Brainport nu nog profijt van heeft.
Gelukkig is daar dus weer een nieuwe lichting want ik proefde die energie weer. Het terras waar de uitreiking plaats vond was gevuld met tja, vakidioten. Op het podium de startups, ontstaan vanuit een intrinsieke motivatie om de wereld een beetje beter te maken. Zo gingen drie awards naar startups die te maken hadden met de energietransitie, zoals:
- Celsius: een batterij die warmte op kan slaan om ergens anders weer te gebruiken,
- LionVolt: een veilige, snel op te laden, solid-state batterij
- RIFT, bekend van … bierbrouwer Bavaria waar het systeem van ijzer als circulaire brandstof al op industriële schaal werd getest. Nu zelfs voor verwarming.
Maar nog meer in mijn straatje bij mijn werkplek bij de Nederlandse Hart Registratie: Van de elf awards gingen vier prijzen naar startups in & rond de zorg. Dat deze sector aandacht verdient, dat zal niemand zijn ontgaan. Los van de toenemende kosten, personeelstekort en andere grote uitdagingen is ook veel voortgang geboekt. Juist door onderzoek. Inderdaad, zonder blijvende aandacht voor innovatie was er nooit zo snel een vaccin geweest voor corona. Wie weet wat de winnaars van dit jaar nog gaan brengen:
- Autoscriber die met AI gestuurde stemherkenning medische consulten samenvat en zo ook de arts veel tijd bespaard.
- Ambagon Therapeutics, die ziektes zoals kanker aan wil pakken met behulp van proteïnes.
- Pharmi met het platform MedicijnWijs wat de voorschriften en bijsluiters beter toegankelijk maakt voor de patiënt.
- InnoSIGN, wat met OncoSIGNaI kijkt naar het mRNA om de beste medicijnbehandeling bij kanker of immuunziektes te voorspellen.
Overigens bleek ook tijdens deze uitreiking van de Anton & Gerard Awards de krapte op de arbeidsmarkt een feit. Of wie weet was het simpelweg de stevige groei van deze startups. In elk geval zochten meerdere startups nog collega’s en maakten dat met de prijs in de hand duidelijk.
Als dan zo’n hippe groeimarketeer aanklopt, dan komt dat wel goed. Met zo’n drive en passie pivotten die Gerard & Antons van deze eeuw die snelle gastjes wel om. Geef ze een maand of wat en de groeimarketeers zijn bijgeschoold tot een volwaardig teamlid van de toekomstige BSML of CSML, zoals wethouder Steenbakkers het mooi bracht bij de uitreiking. Ik heb er wel vertrouwen in!